Gasen, oljan och kriget

Så har den första snön äntligen fallit på vår frusna jord. Trodde aldrig att den skulle göra det med tanke på de mystiska klimatförändringarna. Att dessa förändringar utlöst omfattande spekulationer om miljön och växthuseffekten vet alla om. Men det finns ytterligare en faktor som man bör ha i åtanke i samband med klimatförändringarna. Den heter olja.

Nu under årets första början fick jag syn på intressanta artiklar om priset på oljan. I dem stod att det varma vädret sänker priset på oljan till de lägsta nivåerna på över ett år. Dock förväntas de att stiga igen senare. Men det kan man ju inte veta säkert, tänkte jag då. Bara några dagar senare skruvade Ryssland åt gaskranen och orsakade ett himla ståhej. Gazprom är sannerligen en maktfaktor utan like med 20 procent av världens gasproduktion och därför världens största gasbolag. Jag har tidigare skrivit om Rysslands nya vapen att föra ett slags krig med – gasen.

Men hur är det med oljan då? Vad händer om priset stiger? Har oljan spelat ut sin roll för att orsaka krig?

Nej det tror jag inte. Inte på ett bra tag framöver i alla fall. Krig kräver olja, och olja kräver krig. En ond svart cirkel! Det har man ju sett i alla år. Kampen om oljan ökar våldet och konflikterna runt om i världen. Ett slags dolt motiv. Hela Irakkriget handlar om det svarta guldet och har hittills kostat USA hundratals miljarder dollar. Var det värt det? Hade det inte varit bättre att finna alternativa energikällor? Det hade kanske inte gått för det land som står för en fjärdedel av världens oljekonsumtion att snabbt vaska fram nya kraftkällor. Indien och Kina är dessutom på frammarsch, industrialiseras snabbt och börjar konkurrera med Uncle Sam. Också dessa nya giganter på världsmarknaden skriker efter energi. Inte minst Kina som dock fortfarande utvinner den ur kol men gärna ser olja.

Fredsoptimister menar att alternativa energikällor skulle minska oljeberoendet och därför även risken för krig. Jag kan hålla med om den första slutsatsen, den är solklar. Men den sista är jag mer tveksam till. Fick veta att det amerikanska flygvapnet har börjat testa med syntetiskt bränsle. http://www.af.mil/news/story.asp?storyID=123035568 Varför? Jo för att säkra bränsletillgången för militära operationer.

Så vilka slutsatser kan man dra? Handlar krig ytterst om att säkra energi åt det egna landet? Eller är krig, krig med eller utan en viss typ av energikälla? Har jag en svart….nej förlåt det heter ju blind fläck, framför mina ögon när jag resonerar. Det spelar ingen roll….för jag blir ändå helt svart i synen….

Kommentarer inaktiverade.