Mittens Rike och Afrikas rikedomar

I min morgontidning läste jag följade artikel som genast fick mig att fundera över vart världen egentligen är på väg. Har redan skrivt om det, men detta bara bekräftar mina ord. Kina är en växande jätte som hungrar efter resurser.
I dagarna reser president Hu Jintao flitigt runt i Afrika och köper upp råvaror. Han har varit där många gånger förut och storhandlat. Mycket står på inköpslistan som naturligtvis toppas av olja. Av oljan som Kina förbrukar kommer en tredjedel från Afrika och mer behövs. Landet köper redan hälften av Sudans.

Men det är inte bara svart guld som behövs utan även mineraler. Ett kontrakt skall skrivas under i Zambia som ger Kina tillgång till koppar. Timmer skall fällas i Kamerun och Liberia. Kina handlar, vandlar och säger till om så mycket i Afrika att man kan tala om en ny gigantisk kolonialmakt värre än Brittish Empire som börjat slå sig ner. Landet har redan sålt stridsvagnar och stoppat FN-sanktioner till Sudan.

Så vart bär det hän? USA vill åt Mellanösterns olja och Kina vill åt Afrikas. Så ser kartan över råvarukriget ut i dagsläget enligt min lilla beräkning. Ända skillnaden mellan de två kombatanterna som jag ser det, är att den senare handlar på fredlig väg än så länge. Trots sin enorma militärmakt, tycks Kina inte intresserat av att ta ifrån andra deras rikedomar med våld. Jag hoppas det förblir så.

En holländare vid namn Jan Pieterzoon sade år 1614 ”handel kan inte fortgå utan krig, och inte heller kan krig fortgå utan handel”. Vad sade jag för någon vecka sedan…krig kräver olja, olja kräver krig….

Kommentarer inaktiverade.