Försvaret tiger om riskerna!

För ett tag sedan stod en mycket uppmärksammad artikel i Svd där Nordic Battle Group målades som en psykologisk fälla. Nu är det på tapeten igen, den här gången i DN.

Kanske har någon av er läsare som ofta går på bio, sett Försvarsmaktens rekryteringsfilm till NBG. Tyckte ni den var bra? Var budskapet tydligt? I alla fall tyckte jag det.
Men Värnpliktsrådet menar att Försvarsmakten ägnar sig åt krigsromantik och inte är tydlig med riskerna.

Detta kan naturligtvis ifrågasättas. De senaste siffrorna visar att mellan 1000 och 1500 av de sökande är värnpliktiga. Målet är att yrkessoldaterna i den nya insatsstyrkan till 75 % skall bestå av värnpliktiga. Dessa borde vara välinformerade om riskerna.

Varken Försvarsmakten eller media gör fel. Den förra vill framhålla det positiva med att göra fredsbevarande insatser i andra delar av världen, likväl som den senare vill visa på bristerna i informationen. Den svenska allmänheten har varit lyckligt förskonad från krig sedan 1814. Tanken på att se döda svenska soldater forslas hem i likkistor i stil med det man sett i USA är naturligtvis skrämmande.
Därför måste alla ta sitt ansvar.

2 responses to “Försvaret tiger om riskerna!

  1. Hejsan

    Uppskattar din blogg, jag har själv sökt NBG som närskyddssoldat på I19, kanske inte den mest riskfyllda av alla befattningar, men som alltid så finns risken där. Jag håller med om det du säger i denna blogg om att folk har fått för sig att dom romantiserar NBG och undanhåller riskerna, men när jag nu här om veckan blev uppringd angående en anstälnning som just närskyddssoldat så va han VÄLDIGT nogrann med att förklara alla risker som kan komma med att ta en sådan här anställning.

    Jag tror att vi som söker är mycket medvetna om risker och att FM inte undanhåller något för oss så att man kan få fler sökande!

    MVH
    Mattias

  2. Hej Mattias! Vad kul att du uppskattar min blogg och att du skriver om dina egna erfarenheter.
    Jag tror att det är mycket som du säger, att söker man till NBG så måste man vara medveten om att det finns risker. Det vore också märkligt om FM inte informerade om dem. Vad jag har i åtanke är att man kan inte vara medveten om allt på egen hand. Det finns så mycket man inte vet.

    Skriv och berätta hur det går med din ansökan!