Biståndspengar sålde JAS

jas39.jpgI Nr 4 av Veckans affärer stod ett intressant reportage om marknadsföringen av JAS 39 Gripen. Tidningen avsöljade att biståndspengar använder för att kunna marknadsföra flygplanet i Sydafrika.

De flesta av oss som var med på den tiden kommer nog ihåg störtningen i centrala Stockholm den 3 augusti 1993. Jag minns det, jag var där. Vid den tidpunkten hade utvecklandet av Gripen kostat de svenska skattebetalarna 22 miljarder kronor. Men vad visste jag om det då. Men historien slutade inte där…..
Två år senare tecknade Saab ett avtal med Brittish Aerospace (BAE) om att tillsammans marknadsföra och sälja detta flygande underverk för att få tillbaka något av den enorma investeringen. Marknadsplanen utformas för att sälja till några av de U-länder som Sverige länge har haft biståndssamarbeten med. Ett av dem är Sydafrika.

Saab och BAE lovade landets regering att om de köpte 28 Jas Gripen och 24 Hawk av dem, så skulle ett motköp värt 72 miljarder äga rum vilket skulle ge 65 000 sydafrikaner jobb. För att kunna hålla detta enorma löfte bad företagen inte bara den svenska industrin om hjälp utan även regeringen.  Statsminister Göran Persson valde tidigt att neka till regeringens inblandning i affären, biståndspengar använder inte för att övertyga Sydafrikas regeringen.

Många partimedlemmar motsatte sig idén att stridflygplan såldes till ett så fattigt land. Men trots detta genomfördes affären, med hjälp av biståndspengar.

Den 21 november 1999 överlämnar Göran Persson personligen en fond till Thabo Mbeki som syftar till att skapa samarbeten mellan svenska och sydafrikanska företag. Några dagar senare undertecknar Saab kontraktet om Jas Gripen med Sydafrikas regering.
Därmed var affären i hamn. Men historien slutade inte där heller…

När det 1998 var dags att sälja till Chile var Göran Persson där med och överlämnade en liknande fond. Officielt hade inte Sveriges regering någonting med försäljningen av stridflygplanet att göra. Men i Brasilien år 2003 dolde inte statsministern syftet med sin resa till landet. I ett brev till landets president skriver han ”Ett beslut till Gripens fördel skulle innebära en betydande förstärkning av det långsiktiga industrisamarbetet mellan Sverige och Brasilien”.

I våra dagar pågår en diskussion i dagstidningarna om huruvida militära operationer bör finansieras med hjälp av biståndspengar från Sida. När jag läser om hur marknadsföringen av JAS 39 Gripen gick till, så känner jag att det gott kan ske.

11 responses to “Biståndspengar sålde JAS

  1. Pingback: berka.se » Bojkotta Sydafrika igen

  2. Det går framåt. Vilka länder har köpt JAS hittills? Är det förretsen sant att JAS är världens bästa stridsflygplan? Att Sverige har de bästa vapnen för infanteri är helt sant. För vi har så rått klimat, så det måste vara bästa kvalitet.

  3. Enligt saabs hemsida:

    ”Gripen is in service with the Swedish, Czech Republic and Hungarian Air Forces and has also been ordered by the South African Air Force. The UK Empire Test Pilots’ School (ETPS) is operating Gripen as its advanced fast jet platform for test pilots worldwide.”

    Svenskt inf har bl.a. AK5, en belgisk produkt. Stridsfordon 90 visst bra grejer men bäst… Beror kanske mer på hur man väljer att utnyttja sin utrustning. Hur vi generellt står oss internationellt vet jag inte, men jag kan säga att vi är mycket framstående inom sjöminröjning.

  4. Hur är det vad gäller svenska ubåtar? Är vi inte framstående även där?

    Inte visste jag att AK5 var belgisk? Hur kommer det sig? Men AK 4:an? Kpisten är dock svensk och ett av de allra bästa vapen man kan ha.

  5. Från Wiki

    ”Automatkarbin 5 (Ak 5) är en svensk version av den belgiska FN FNC”

    ”FN FNC (Fabrique Nationale Carabine)”

    ”FNC används för närvarande av den belgiska försvarsmakten och är licensierad till Sverige som Bofors Ak 5 och till Indonesien som Pindad SS-1. FNC har också sålts till Venezuela och Nigeria.”

  6. Ja, där ser man..allt står i Wiki.

    Men säg Peter..vilken typ av pistol är det som används mest inom Försvaret? Vilken modell?

  7. He he, nu har jag fått veta allt jag behöver veta. Tack tack….

  8. Det kan ju knappast anses vara statshemligheter utan snarare försvarsupplysning att berätta grundläggande fakta om våra EHV.

  9. Klart att det inte är en statshemlighet. Det handlar nog snarare om speciell fackkunskap. Själv har jag aldrig skjutit med den här typen av pistol. Inte lätt att känna till detaljer då. Borde kanske lära mig. En av mina kamrater under en kurs var faktiskt medlem i Pistolskytteförbundet. Hon demonsterade hur man skulle hålla och sikta för mig och en annan tjej med min hårborste.
    Men jag vet inte…tycker att kpist verkar bäst!