Norsk-svenskt försvars samarbete!

Var på ett seminarium idag om ”Skandinaviska vägval-det framtida norsk-svenska samarbetet”. Seminariet var omsorgsfullt ordnat av Folk och Försvar i samarbete med Norges Ambassad.

Olyckligtvis missade jag första hälften av föreläsningen, eftersom jag var tvungen att åka till Berga regemente för att hämta ut ny utrustning. Sånt é livet. Men när jag väl kom fram fick jag intrycket av någonting symboliskt. Norden är på väg att enas sakta men säkert.
Sverige och Norge deltar i stort sett i samma insatser och övningar vilka redigeras av Nato. Vi har också samma typ av försvar och våra regeringar vill öka det internationella engagemanget.

Dr Rolf Tamnes från Institutt for Forsvarsstudier påpekade att FN är ineffektivt medan Nato är en välorganiserad styrka att räkna med. Robert Dalsjö från FOI som talade efter honom sade att Sverige och Norge har mycket gemensamt. Bland annat vi har samma världsförbättrar anda. Skillnaden är väl att Norge är med i Nato men inte EU medan Sverige är med i EU men inte Nato. Sedan står vi på något sätt lite utanför kontinenten. Dalsjö använde ordet ”Europas hangarounds” om Norge och Sverige.
Ett norskt-svenskt samarbete skulle eventuellt kunna fungera som en katalysator för ett vidare Nordiskt.

Bland åhörarna fanns representater från olika delar av Försvaret, ambassader, försvarsföreningar. Saab AB och Bofors var på plats. Men mest gladde det mig att se två representanter från Svenska Atlantkommittén Bo Hugemark och Henrik Lijegren bland alla människor….med mig blev vi tre när jag väl dök upp.

Och därmed sätter jag punkt för den här gången och hoppas på att de nordiska länderna skall enas i ett givande militärt samarbete.

One response to “Norsk-svenskt försvars samarbete!

  1. Pingback: Smygvägen till Nato « Militära Reflektioner