Rapport från SWEDINT

Så var man tillbaka igen- back to civilisation, eller hur man ska säga. Jag är lite hes i halsen, inte av förkylning, utan av att ha pratat för allt vad stämmbanden håller. Så många trevliga och intressanta människor har jag träffat och skakat hand med under tiden som gått. Roligt och lärorikt har det varit, ett minne som aldrig kommer att försvinna. Och nu skall jag skriva lite om hur jag har haft det, för ni kära läsare är säkert nyfikna.

Kursen som jag sökte till heter Intsac. Förtkortningen står för International Staff Assistant Course. Vi var 11 tjejer och en kille från olika delar av landet som deltog i den. Ni kan läsa mer om vad Intsac går ut på, på Swedints hemsida. Kursen var lite över en vecka lång och under de sista 3-4 dagarna samövade vi med 40 officerare från en annan kurs kallad Pfpsoc. De kom från 10 olika nationer, och att få arbeta ihop med dem var det absolut bästa! Stämmningen som jag upplevde den, var varm och hjärtlig. Full förståelse och respekt rådde över att vi alla var och är olika. Enligt min egen åsikt är förståelse och respekt det viktigaste när människor från hela landet och Europa (världen?) samlas för att uppnå ett gemensamt mål.

Mer än så behöver jag nog inte skriva tror jag, utan tänker låta bilderna berätta resten. En bild säger mer än tusen ord.

uppstallning.jpgUppställning i början av en lektion

karta.jpgStudera kartan

trott.JPGStabsarbete kan vara tröttsamt emellanåt.

diskussion.jpg Livlig diskussion.

2 responses to “Rapport från SWEDINT

  1. Kan bara hålla med – det var verkligen en hit med denna samvning.
    Hela upplägget var possitivt o väldigt lärorikt.
    Ett minne för livet kan man säga.

    Ser fram emot fler sådana aktiviteter.

  2. Hej Christina! Jajamen. Det var väldigt positivt att öva ihop med PfpSoc. Man lärde sig väldigt mycket. Jag hade kunnat stanna en vecka till och övat.

    Nästa aktivitet skulle väl vara Viking 08…..om det inte finns mågot annat tills dess.