Svensk ”contractor” i Irak

Jag har tidigare berört de växande militära- och säkerhetsföretagen i Irak. Blev därför inte så förvånad när jag läste om Freddy som är en av de tjugo svenskar som arbetar som säkerhetsvakter i Irak. De arbetar inte åt svenska företag utan åt de amerikanska. Han har alltid trivts med soldatlivet och lönen för en ”contractor” i ett PMC (Private Military Company) i Irak är hög. Givetvis är man där med livet som insats, men vart skall man ta vägen i Freddys fall om man inte kan tänka sig en civil vardag? Det blir naturligtvis konfliktområden i exempelvis Mellanöstern och Afrika. Det är precis som han själv säger ”Vi är inte där för att slåss”, det är inte fråga om politik och hela den aspekten. Det är ett yrke och en livsstil.

Med tanke på hur många som dödas i Irak varje dag och hur svårt det är att bibehålla säkerheten där för att kunna återuppbygga landet, är det bra att personer som Freddy finns. Han tycker själv att han bidrar till åt en förbättrad situation. Dessutom behövs dessa frivilliga som stöd åt de amerikanska soldaterna. Men det är som han säger, inte alla företag är pålitliga och bidrar endast åt ytterligare eldstrider, bombdåd och dödsoffer.

10 responses to “Svensk ”contractor” i Irak

  1. Ville bara titta forbi och saga att jag ar imponerad. Den som skrev foregaende inlagg forstod tydligen precis vad jag menade och diskuterade kring amnet utan att fordoma eller blanda in politik/religion

  2. Hej Freddy, är det verkligen du? Det var ju om dig man kunde läsa i artikeln. Jag är glad att höra att du är nöjd med inlägget. För det var jag som skrev det. Jag skriver allt här och ingen annan.

  3. Joda, det ar allt jag. Precis som manga andra sa har man ju en del mer eller mindre genomtankta ”fordomar” och dom om min forvaning nar jag sag att bloggen drivs av en kvinna…..och en ganska ung sadan. Ovanligt med den typen av insikt och forstaelse hos folk i alla aldrar. Det behovs fler manniskor som har en asikt, vagar sta for den och dessutom vet vad de talar om. Tycker att du har gjort ett jattebra jobb har, fortsatt garna med det🙂

  4. (Gapskratt) det var verkligen raka ord Freddy, det gillar jag! Är du Irak nu eller hemma i Sverige?

  5. Jag ar hemma i ungefar tva veckor till sedan bar det av igen.

  6. Hej Freddy!
    Jag tycker att det här är jättespännande. Har en del frågor till dig Freddy som jag jättegärna skulle ställa till dig. OM du ser det här och har möjlighet får du väldigt gärna kontakta mig. Är du i Sverige nu? Jag är också intresserad av att komma i kontakt med andra svenskar som varit ute på utlandstjänst, men som nu återvänt till Sverige. Jag skulle bli jätteglad om du kunde kontakta mig. Mvh Elin

  7. Hoppsan, jag trodde att mejlen skulle synas. Min mejl är making_freedom@hotmail.com

  8. hej gammel yxa………. tänktre höra om du freddy kunde skicka till min mail nåt företag du kan rekomendear o jobba för. skulle åket ner med gendrics men, hmnm, min källa råkade ut för en vägbomb…. hör gärna av dig patrik

  9. spoky417@icqmail.com gjort tre missioner på balkan

  10. Hej Freddy. Jag skulle bli jätteglad ifall du ville kontakta mig. Ge mig en chans att få ställa lite frågor. Har letat länge efter någon på insidan av branschen. Tack på förhand!

    mail: fpiobth@hotmail.com