Ryssland och NATO – konferens i Moskva

rodatorget.jpgJag har inte skrivit något på ett bra tag vilket beror på att jag varit i Ryssland, närmare bestämt Moskva. Fick en inbjudan från Russian Youth Association for Euro-Atlantic Cooperation, eller Ryska Atlankommitténs ungdomsförbund, att delta i en konferens med temat ”5 years of Nato-Russia Council: Results and Prospekts”.  det var den första ungdomskonferensen som förbundet någonsin hållit och att den hade Nato som tema var någonting speciellt. Traditionellt är attityden mot Nato och Väst inte den bästa bland ryssarna och är så inom de breda lagren. Men hopp finns om att ytterligare förbättra de redan påbörjade samarbetena. Det var det och mycket annat som diskuterades under dagarna, inte minst de militära aspekterna med missilförsvar och gemensamma övningar stod på schemat.

Konferensen varade mellan den 17:e och 19:e juni, men jag anlände en dag tidigare till Moskva för att bekanta mig med mina drömmars stad. Jag kommer att publicera min redogörelse för konferensen i fyra delar här på bloggen samt nytagna bilder.
Någonting som jag förvisso redan visste om, men ändå verkligen fick erfara under vistelsen är att: Ryssland är Ryssland. Det är varken positivt eller negativt. Det har alltid varit ett status quo.

Kommentarer inaktiverade.