Tillbaka från fältet

jag.jpgNu är jag tillbaka från att ha tillbringat en hel vecka nere i Skåne på P7 i Revingehed. En kort men händelserik tid har det varit, utan någon som helst ledig tid. Men så har ju gruppshefer inte så mycket ledig tid. Det är just det som kursen TFU-GB (vilken jag anmält mig till och vi blev totalt tio deltagare) syftar till. Vi fick dessutom i uppdrag att i par leda mellan 6-8 TFU-G elever (dvs. en del kan vara nybörjare som kanske aldrig burit en AK-4 eller uniform tidigare). 

Vädret var inte det bästa och när jag åkte hem från Lund igår var många av de åkrar linje.jpg tåget susade förbi, fullkomligt översvämmade. Vi fick tillbringa två nätter i fält, tidvis i fullt ösregn, båder under bar himmel och i tält (som läckte in). Men humöret varpå topp, ingen klagade även om periodvis var dödströtta och bara ville lägga oss ner och sova. Under kursen fick vi lära oss allt som en gruppchef skall veta. Det vill säga sjukvård, vapentjänst, posttjänst, eldställningar, resa tält, kommandon och mycket mer. Vi blev fullproppade med information.

staeende.jpgMen inte bara vår mentala förmåga sattes på prov (med bl.a. lite sömn), även den fysiska uthålligheten drogs till sin spets.  Första dagen i fält fick vi öva på olika stridformeringar och spriga över fält, krypa längs utmed kanten i vattenfyllda diken och i högt gräs (fästingvarning!) med tung packning, AK-4 och full stridutsrustning. Svetten rann nerför ryggen och pannan. Sedan blev det dags att slå läger och vi lagade mat i ösregn, reste tält i ösregn, sov i ösregn. Nästa dag fick många av oss väldigt lite till frukost, jag han hälla ner en kåsa varm chocklad i kistan och det levde jag på i flera timmar.

falt.jpgPå eftermiddagen fick vi ta befäl över våra respektive grupper. Jag är mycket nöjd med min. Ingen knotade, längtade hem eller tjurade hur jobbig och osäker situationen än var. Speciellt under den andra natten då vi bara fick runt fyra timmars sömn efter att ha varit uppe sedan klockan sex på morgonen. Kaxiga  som f-n var några av dem, men jag är mycket nöjd. Starka tjejer! Vi var också den bästa gruppen vilket bevisade i en gruppfälttävlan dagen därpå. Det gladde mig oerhört att vi klarade AK-4:an och vapentjänsten gallant.

jarl.jpg Vi fick också två intressanta besök under kursernas gång. Under vår första dag i fält fick vi i TFU-GB besök av Inger Jarl Beck, socialdemokratisk ledomot i Försvarsutskottet. Hon trotsade regnet och lervällingen för att få en pratstund med oss stridisar. Bland annat talades det om hur mycket frivilligorganisationerna betyder. Dagpenningen och ersättningen diskuterades också. Det värmde att se en engagerad politiker bland bland oss engagerade eldsjälar mitt i regnet. Hon skulle föra vår talan vidare. Men ingen från Alliansen syntes i siktet.

johansson.jpgNär min grupp befann sig på sista etappen under gruppfälttävlan (dvs. skjutbanan) dök chefen för rikshemvärnsledningen, överstelöjtnant Thomas Johansson upp. Han talade tydligt och engagerat om hur viktigt det är med oss frivilliga och att vi är mycket eftertraktade. Planerna är många och mycket kommer att hända i framtiden. Efter att ha hört hans ord, tvivlade jag inte längre.

lunddomka.jpgInnan jag tog tåget hem till Stockholm, firade jag min födelsedag tillsammans med några andra på ett fik i Lund. Vädret var inte det bästa, men vad betydde det? Jag var inte den ende som fyllde år under kursen och fick mottaga gratulationer i grönkläder, hjälm på huvudet och gevär på ryggen. Vad skall man säga? Vi lämnar allt bakom oss för att ägna oss åt det vi tror på! 

Kommentarer inaktiverade.