Försvaret lämnas inte i fred

Så var det dags igen…..Försvaret skall minskas ytterligare. Uttalandet kom helt oväntat från borgerligt håll. Det kunde man väl aldrig tro, Alliansen som uttökade budgeten efter valsegern. Inte var det några större summor det var frågan om, men bättre än ingenting. Men trots tilltaget, visade sig att miljarderna inte räckte till. Jag satt och funderade hur det kunde komma sig, vad är det som ”slukar” så mycket pengar? Hur kan vår lilla armé vara så dyr att den måste skäras ner ytterligare?

Uppgifter säger att bara 18 av de drygt 40 miljarderna går till materielinköp. Detta fick mig att komma ihåg några siffror jag hörde från en pansarkapten. Ja, pansar är inte bara dyrt att köpa in. En stridsvagn kostar 15 miljoner styck och Försvaret köpte in 120 stycken. Till detta kommer alla deras reservdelar mellan hundratusen och en miljon kronor. ”Infanteri är billigare i drift” sa han. Det finns inte mycket infanteri kvar i Sverige, bara ett riktigt regemente I19. Vad skall vi med allt pansar till? Hur blir det med de internationella missionerna?

Naturligtvis…..detta är bara en del av siffrorna. Det finns många fler att titta på. Men för mig är 15 miljoner gåner 120 stridsvagnar plus reservdelar, diesel, materiel och proviant till besättningen etc etc, en ofantlig summa pengar.

10 responses to “Försvaret lämnas inte i fred

  1. I19 är trots namnet ansvariga för att utbilda pansarbataljoner. I sverige utbildas enheter inom följande ramar varje år.

    P4 (Skövde) Pansarbataljon
    P7 (Revingehed, skåne) Pansarbataljon
    I19 (Boden) Pansarbataljon

    Lv6 (Halmstad) Luftvärnsbataljon

    A9 (Boden) Artilleribataljon

    K3 (Karlsborg) Luftvärnsbataljon

    Amf1 Amfibiebataljon

    T2 (Numera TrängReg Skövde) Tross/underhållsbataljon

    S1 (Numera LedReg Enköping) Tre stycken sambandskompanier

    SkyddC (Umeå) CBRN kompani

    Fallskärmsjägarskolan (Karlsborg) 30-tal fallskärmsjägare varannat år (i år 28st)

    Till detta kommer sedan marinen och flygvapnet som jag ej har kusnkaper om. Vad som dock måste påpekas är att man alltså utbilder inom ramarna av följande bataljoner, alltså saknas det ofta delar av bataljonerna som utbildas andra år (t.ex. saknade I19s bataljon ett stridsvagnskompani i år) särskilt K3 utbildar bara delar av sin bataljon varje år. Det här systemet beror på att när man sedan krigsplacerar bataljonerna kan man använda flera årskullar för att skapa en bataljon.

  2. Tack för upplysningen, jag hade ingen aning om att I19 utbildar pansar. Men då har vi alltså inget regemente som består av fullblodsinfanteri eller hur man nu ska säga. Det kanske inte behövs?
    Hur är det med Livgardet?

  3. Henrik Sundholm

    Great =)

  4. ”Great” får man fråga vad som menas med det? Korta kommentarer gör mig nyfiken.

  5. Livgardet utbildar stadsskytte, högvaktsförband (läs beridenhögvakt) och militärpoliser. När Adar skriver att K3 utbildar en luftvärnsbataljon tror jag att han syftar på en luftburenbataljon. I19 har ju också ansvar för arménsjägarbataljon som tidigare tillhörde K4.

    Flygvapnet utbildar väl basförband såsom flygbasjägare och underhållsförband etc.

    Flottan sysslar ju med sina fartyg, då främst korvetter och minkrigsfartyg men också basförband.

    Kan ni gissa va mitt intresse är ; )

  6. Åh en gissningslek, vad kul! Hmmm, kan det vara sjökrig som är ditt intresse? Eller ännu bättre…..beriden högvakt.

    Kom igen nu, avslöja din hemlighet!

  7. Hmmm…är det ett uns av ironi som jag känner av?

    Mitt intresse är inte så märkvärdig, bara ett genuint intresse för den svenska militären och ett stort historie intresse, dessa två ämnen har ju en viss tendens att gå hand i hand. Det är i högsta grad ett rent hälsosamt intresse.

    Och för en blivande värnpliktigt i marinen så verka ju tanken på sjökrig som ett blivande intressen inte långt bort.

    MVH// Klawitter

  8. Blivande värnpliktig i marinen, det låter jättebra! Har du sjövärnskåren eller liknande i bakfickan? Själv vet jag inte mycket om flottan men dock mer om sjökrigshistoria. Borde skriva mer om det.

    Nej, det var inte av ironi jag skrev, tänkte om du hade en viss koppling till Livgardet som jag. Var regementsmusiker där under en period men är det inte längre. Nu är jag bara med i Hemvärnet.
    Men du har hittat till helt rätt blogg, för vi har precis samma intressen.

  9. Inte sjövärnskåren men dock FBU och hemvärnsungdom sen några år, har blivit alltmer aktiv i det lokla Hv-kompaniet http://www.borashv.se/index.php?page=home.

    Mina kunskpaper i sjökrig sträcker sig inte längre tillbaks än till Svensksund, men det är väl bättre än ingeting antar jag.

    Använd gärna min mail så kan vi smatal under enklare former.

    MVH// Klawitter