Fåtöljgeneralen

general.jpgGick efter jobbet till affären för att köpa dricka och något roligt att läsa, en skvallerblaska till exempel. När jag stod och dräglade över alla frestande magasin, fick jag syn på en tidning som jag aldrig sett förut. Eller så har jag bara inte noterat den tidigare. ”The Armchairgeneral” (Fåtöljgeneralen) som skriver om……generaler, generaler, generaler i långa rader. Nja, inte bara generaler utan naturligtvis lite annat. Köpte den inte, min favorittidning heter ”Military Heritage”.

Vad gör en Fåtöljgeneral förresten? Bara en nyfiken tanke.

7 responses to “Fåtöljgeneralen

  1. fåtöljgeneral? det var nåt nytt. har hört talas om skrivbordsgeneral men det anspelar ju mer på strategispels fantaster.

    Vid närmare eftertanke så ser jag framför mig en pensionerad general som sitter i sitt stora bibliotek och röker ciggar och dricker konjak medan han berättar för sina barnbarn hur han besegrade fieden men en briljant taktisk manöver.

    Detta är mina fem ören.

    // Klawitter

  2. Tänkte just att skrivbordsgeneral kanske skulle ha varit en bättre översättning. Men jag har hört uttryck som fåtöljarkeologer, eller fåtöljgeologer.

    Jag ser också framför mig en åldrad man som sitter i ett rum med sablar och gevär på väggarna, röker goda feta ciggarer, dricker konjak och läser tråkiga tjocka böcker med en massa kartor med pilar på.

    Är vi tillräckligt fördomsfulla nu?

  3. Ja det tycker jag vi är, fick exat samma bilder angående sablar och inrökta utrymmen.

    // Klawitter

  4. Ora pro nobis

    Jag tror att termen avser en person som utan egen militär kompetens sitter hemma och pratar om hur historiska härförare borde ha gjort om de vore lika begåvade som fåtöljgeneralen. Möjligen utsträckbart till de som besservissrar i fråga om samtida krigsföretag.

  5. Fåtöljgeneralen är alltså en egotrippad typ som pratar vitt och brett, vilket inte nödvändigtvis skrivbordsgeneralen behöver vara.

    I sådana fall var väl MacArthur en fåtöljgeneral. Har aldrig hört om en mer egocentrerad general än han…..tror inte ens Monty kom i närheten.
    Jag tycker din version av termen är mycket bra.

  6. Jag tror att Ora pro nobis är på rätt spår. Kanske att jämföra med ”baksätesförare” för chafförer t ex?

  7. Fåtöljgeneralen utkämpar slaget i läslampans sken, gärna med en god whisky nära till. Inte med skrivbordsgeneralens kartor och klossar.