Ut på fältet Moderater!

Debatten om hur det skall bli med Försvaret går vidare. Borde ha slutat för länge sedan om Statsministern hade velat säga vad som gäller. Men hans syns inte till. Bryr sig inte Moderaterna mer om Försvaret än så? 

Hela den här historien påminner mig om en skrivelse i Krigsvetenskapsakademiens Tidsskrift ”Politiker och militärer – en komplex relation” av överstelöjtnant Stefan Ring. I den går det att läsa att relationen mellan dessa är svår dels för att politikerna vill kontrollera den beväpnade gruppen, och dels för att man måste avgöra vilken roll den militära kompetensen skall ha vid beslutsfattning. Plockade återigen fram skriften för att se om den kunde göra mig klokare. Men se, det gjorde den inte eftersom den nuvarande situationen överstiger mitt förstånd. Den ovannämnda komplexa relationen förutsätter att politikerna bryr sig. Bryr man sig inte så existerar ju ingen relation överhuvutaget, eller hur?

Hittills har jag bara mött två politiker från försvarsutskottet. En träffade jag på mitt favoritställe i Gamla Stan och pratade med. Den andra var Inger Jarl Beck nu när jag var nere i Skåne, det spelade ingen roll att det var lerigt och regnigt. Så är det ibland i det militära. Både två var och är Socialdemokrater. Men var är Moderaterna?
Är det inte dags att komma ut på fältet nu?

Kommentarer är stängda.