Stå på er!

varnpliktiga.jpgDebatten om Försvarsmakten börjar alltmer att likna ett rödsvullet öga, så sorglig är den. Det sorgligaste hittills är alla de hundratals ungdomar som inte får göra värnplikten, trots att de var inskrivna och allt. Orsak: för få officerare. Märkligt, när man har hört att det finns för många officerare. Vad är det fråga om egentligen? Svara mig?
Har Försvaret blivit någon slags högskola där man måste stå i platskö och vänta? Sen får man veta om man blivit antagen eller inte. Då kan man väl lika gärna skrota allt vad värnplikt heter och förvandla regementena till militärhögskolor dit man för söka. Det är väl inte mer än rimligt om det skall vara på det här viset. Det är inte rätt att tvinga de som inte vill, eller ställa de som vill utanför. Jag har hört många absurda historier om detta, men det som stått och står i tidningarna om detta är det grovaste hittills.

Till er killar och tjejer som nu väntar på svar om vi får göra värnplikt eller inte säger jag bara: Stå på er! Ni har full rätt till er plats i ledet!

8 responses to “Stå på er!

  1. Men vem ska ta ansvaret för deras utbildning? En nymuckad BFA-fänrik? Nej, det finns knappast för många officerare. Inom GU-förbanden är vakansnumerären alldeles för hög och fördelningen mellan stabs- och truppofficerare är tyvärr tämligen snedvriden. Med andra ord, medelåldern är för hög. Det kommer dessutom ta ytterliggare något år innan det utexamineras nya fänrikar.

    Jag förstår frustrationen, men jag tänker inte stå ensam vid ett inryck med 50 soldater. Dålig utbildning är knappast att föredra.

  2. Nej, det skall du inte behöva göra. Men samtidigt blir man frustrerad som du säger bara av att läsa om detta. De vill ju verkligen göra sin värnplikt.

  3. Henrik Sundholm

    Ja, tack. Skrota värnplikten. Frihet är bättre.

  4. @ Henrik Sundholm.
    Värnplikten finns ju till just för att vi skall kunna skydda och försvara friheten. Det som bekymrar mig mer än att ett antal tjugoåringar berövas delar av sin handlingsfrihet under något år är att en yrkesarmé inte alls har samma förankring i den demokratiska traditionen som en värnpliktsdito.
    Samma politiker som är satta att värna vår frihet och skapa förutsättningar för att bevara vår demokrati säljer ut försvarsmakten, dess medarbetare och hävdar samtidigt stolt att vi skall kunna medverka internationellt i FN-regi.

    Men jag har inget större hopp om att dessa kvartalskapitalister, från Ohly till Odenberg, skall förstå att demokratin inte är given på något sätt utan är något som måste erövras varje dag.

  5. Vet inte om det var någon av er som tittade på Aktuellt igår. Hursomhelst så var allt intressant att höra.
    http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=329798

    Det är inte så mycket att göra åt situationen. Men någon form av kompensation borde de som drabbats få. Tackat nej till jobb, utbildningar och allt som många av dem gjort.

  6. Försvaret har börjat marschera i otakt. Och nu är det upp till regeringen att skapa ordning i leden. Nedrustningen av försvaret går för fort, och kan visa sig bli allvarligt ödesdigert. Satsningen på ett insatsförsvar, som är extremt nedbantat, blir en akilleshäl för både försvaret och den svenska försvarspolitiken. Och nu kommer redan den första signalen om hur fel allt blivit: när allt fler beväringar och befäl söker sig till utlandsstyrkorna har vi inte en jäkel hemma som kan vakta bron.

  7. Pingback: Apropå värnplikten « Henrik Sundholm

  8. Nja, det där med inte en jäkel som kan försvara bron. Vi har ju Hemvärnet, men som jag tidigare skrivit så finns det mycket att göra även där, för den som önskar. Till Hemvärnet söker man sig frivilligt och därför är nog de flesta i organisationen motiverade. Annars är något fel. Men jag kan bara tala utifrån det jag läst, hört och sett.
    Någon har sagt till mig att Hemvärnssoldaterna är ”mer militära än militärerna själva”. De må så vara. En del har säkert en annan uppfattning.

    Hursomhelst har vi fått en riktigt fin försvardebatt. Nu kan man passa på att reda ut frågetecken och lära sig en massa nytt. Jag har redan satt mig på skolbänken för länge sedan.