Ryska Fallskärmsjägarnas musikvideo

VDV eller Vozdushno-Desantnye Voyska tillhör eliten inom Ryska Armén. Här är en musikvideo som sannolikt (enligt vad en av mina bekanta i Moskva berättat för mig) beställts av dem för att anvädnas vid rekrytering.

Alexander Buinov som sjunger i den var mycket populär med sina poplåtar i Ryssland under mitten 90-talet. Men han är fortfarande aktiv. Här är hans egen hemsida för er som är nyfikna på honom. Själva låten finns i Mp3 format här. Själv är jag inte så inne på Quicktime ni som vet mer kanske kan ladda ner låten.
Undrar hur en liknande video med tillhörande låt skulle se ut för våra kustjägare….

15 responses to “Ryska Fallskärmsjägarnas musikvideo

  1. Det var ju en intressant video. Man kan ju undra om han själv har nån anknytning till förbandet i och med att han går runt i både uniform, basker och diverse märken på uniformen eller om han klätt upp sig för stunden.

    Det närmsta vi har kommit i Sverige är väl Markolios ”jag orkar inte mer”…

    // Klawitter

  2. Du har exakt samma funderingar som jag Daniel. Man undrar ju om han var fallskärmsjägare innan han satsade på musiken. För vad som slog mig direkt när jag såg videon, var det övertygande intryck man får när man ser honom. Jag ser inte en popsångare, jag ser en fallskärmsjägarofficer som är stolt som tusan över sina grabbar och att han tillhör förbandet. Han spelar inte, han är fallskärmsjägare i sitt hjärta. Helgrym röst har han också!

    Eller vad tror ni andra?

    Kan någon ge länken till Markolios video?

  3. Just det ja, det är utan tvekan riktiga soldater i videon. De verkar jättenöjda med valet av sångare. Det märks!

  4. Krutye parni… hm. Deras yrkeshögtid Den’ Desantnika är en dag då många gärna stannar inne… .-) (det är ju kvar från sovjettiden att man har yrkeshögtider – lärarnas dag, radisternas dag, telecommunikationsretarens dag, järnvägsarbetarnas dag).
    Jag tycker Marcoolios är mycket mer sympatisk!
    http://yashin.livejournal.com/503302.html

  5. telekommunikationsarbetarens dag, menade jag

  6. Men Heeerrreguuud! Vad håller de här människorna på med? Krossar meloner, det påminner om den där ”tomatfestivalen” de har i Spanien. Men varför är de klädda i VDV uniform? Jag har aldrig sett något liknande!

    Hey, en liten fråga Amanda. Jag kan inte ryska, men jag är nyfiken på vad han sjunger i videon. Snälla, kan man få en liten översättning. Men jag har uppfattat att han sjunger om den ultramarinblåa baskern.

  7. Japp, han sjunger om den, och så sjunger han krutye parni, det betyder coola grabbar, ungefär.

    så här är första versen och refrängen:

    ”Coola grabbar över hela landet, som är förbundna genom sin vänskap med VDV.
    Ett sådant broderskap är en pålitilig skjöld, ingen kan besegra Ryssland.

    VDV – en hälsning från skyn, den ultramarina med rätt stuk [tror jag…]”

    sedan sjunger de något jag inte hör om havet och nåt mer, sedan sjunger de att desantsoldaten är förlovad med himmelen för århundranden (och med det menas, för all framtid).

  8. oj, och melonerna är inte till för att krossas, det är ett upplopp mot melonhandlare. Fast de melonhandlarna som har kaukasus-ursprung hade stannat hemma , annars hade det nog inte bara varit meloner som krossats mot asfalten, (annars så är det mest handlare från azerbajdzjan och södra ryska republiker som handlar med meloner, och frukten symboliserar för många ”svartskallarna”, det var därför de valt just meloner) förlåt om det låter grymt och okänsligt men det är sant. Krutye parni, ja ja. Upploppet skedde i Sydryssland

  9. Jaså vad det frågan om det. Men jag fattar inte vad VDV-uniformen har med melonhandel att göra? Eller har deras upplopp och utstyrsel någon koppling till sången med Buinov?

    Krtuye Parni gillar meloner….ja ja

  10. Pingback: Militärpatriotiska filmer för rysk ungdom « Lindrig huliganism

  11. Cool kille som lånat sin farfars uniform!!!
    Oj, här kommer jag lite sent om melonerna… äh, jag vet inte, men desanternas yrkeshögtid är känd för att de dricker mycket och ställer till med problem. I Ryssland finns det ju ganska gott om ”riktiga” krigsveteraner, som har varit med om ganska hemska saker och inte får så mycket stöd efteråt, vare sig ekonomiskt eller psykologiskt. (han sjunger om konfliktzoner i videon) Det som gjorde upploppet är kanske sådana som tjänstgjort i VDV under 1990-talet, och nu lever på dålig pension. Då kanske man har lite aggressioner man inte vet vart man skall rikta. men att det just blev meloner kanske är en tillfällighet, det finns kanske inget rasistisk motiv alls, det är en förhastad slutsats att dra, antar jag. men meloner är symbolen för folk från kaukasus…

  12. Det är nått speciellt med uniformer. Det är många pojkar som leker soldat när de är små. Jag kommer ju själv hur det var i lekparken varenda dag.

    När jag besökte armemuséet i Moskva tillsammans med några andra träffade vi på några krigsveteraner. En av dem var en gammal babusjka. De hade på sig blåa uniformer och medaljer i långa rader, precis som på fotona här på bloggen. Anledningen till att de befann sig på muséet iförda i hela munderingen just den dagen, var för att det skulle hålla någon föreläsning eller minnesstund….vet inte riktigt vad. Vi frågade om vi fick ta foton, man ser ju aldrig liknande i Sverige. De sa att det fick ske efter föreläsningen. Men så blev det aldrig.

    Men herregud så mycket tapperhetsmedaljer de hade. I Sverige finns ju inga, men det är tal om att införa en.

  13. jag hittade en medalj på en hylla i en lägenhet jag bodde i en gång. ”För försvaret av leningrad stod det”. Kändes ganska konstigt att stå och hålla i den och undra vem den tillhört. När det gäller Leningrads belägring fick nog alla som bodde där och överlevde medlaj tror jag, för att de stod ut liksom. Jag sa till min hyresvärd att det låg en medalj kvar, men hon sa ”äsch, behåll den du”.men det kunde jag ju inte, det kändes jättkonstigt. så jag la tillbaka den på hyllan (ungefär som närman hänger upp enborttappad vante på en gren), fast jag visste att ägaren inte skulle hitta den och förmodligen är död…

  14. Det känns jättekonstigt att äga en medalj som man inte själv gjort sig förtjänt av. Förstår mig inte på människor som tycker om att köpa upp sånt. Det är ju en helt annan femma med vapen, uniformer etc. men just medaljer.