Söker ni jobb?

hogvakt.jpgGå Högvakt under jul och nyår, låter det mörkt och kallt? Nej, jag tycker det låter jätteroligt. Det är väl inte mer än rimligt att Högvakten sköts av frivilliga under dessa dygn. För den som inte har släkt, familj, jobb eller annat så är detta ett mycket gott alternativ. Sitta hemma i sin vrå och uggla, nej tack. Bättre att vara bland kamrater och vakta Slottet tillsammans. Det behöver inte vara ensamt att stå vakt. Det har ju jag gjort. Det beror på ens egen attityd. Eller vad säger ni som gått Högvakt och vet hur det är? Kanske kan det bli ett yrke i framtiden, högvaktsoldat. kask.jpg
De flesta musikkårer bemannas ju den vägen när inte de värnpliktiga räcker till eller drivs på helt på frivillig basis. Jag skulle söka till Livgardet direkt om jag hade den rätta utbildingen. Tyvärr har jag inte det, jag har nått helt annat i baggaget. Men det skulle ha varit kul att ha fått ta på sig kasken igen.….

18 responses to “Söker ni jobb?

  1. Det låter inte så pjåkigt. Men det är inte så jävla kul att stå högvakt mitt i vintern. Sedan är vaktdygnen ganska roliga, det går inte att sticka under stolen med.

  2. Nej, det är nog inte så kul att stå där i kylan. Speciellt om det är snöstorm. Men hur är det under högsommarn då? När det är hett som tusan. Den där kasken man har på huvudet blir till slut varm som sjutton.

    Alla väder har sina nackdelar.

  3. jag såg högvakten med några ryska vänner nu förra helgen och de trodde inte mig när jag sa att jag var nästan säker att det är värnpliktiga.
    är även orkestern värpliktiga? hur lång tjänstgöring får såna värnpliktiga?

    Jag är ju inte så rojalistisk av mig, men högvakten är tjusig. ..
    och man blir lite glad och stolt när man ser alla stjärnögda turister som fotograferar och ler.

  4. De värnpliktiga musikkårerna är tre till antalet (Arméns Musikkår, Arméns Trumkår samt Livgardets Dragontrumpetarkår) och samtliga är förlagda i Stockholm (Kungsängen och f.d. K1). Utbildningstiden är som för de flesta andra värnpliktiga 11 månader. Musiksoldaterna plockas ut genom vanlig mönstring samt en provspelning. Inryckningstiden är olika beroende på musikkår för att täcka behovet av musik året om.

    Förutom värnpliktskårerna finns en professionell musikkår, Marinens musikkår, men Försvarsmakten hyr också in en civil musikkår, Göteborgsmusiken, då kallad Flygvapnets musikkår.

    Musiken vid högvakten kan också komma från någon av alla frivilligkårer. Hemvärnet har drygt 15 musikkårer godkända för högvaksspel, men även FBU pch Sjövärnskåren har musikkårer. (Sen får vi inte glömma den utmärka orkestern Svea Livgardes Musikkår).

    Läs mer på http://www.fomusc.mil.se

    *pust* Jag fick nog med det mesta…

  5. Jag uppskattar verkligen din fråga. Jag är så urbota trött på den trista attityden till högvakten som en del har. Känner verkligen igen mig i det där du skriver om ”stjärnögda turister”. Dom plåtar en som tokiga när man kommer där med skinande kask på huvudet och blå uniform med guldknappar. Högvakten är också det perfekta tillfället för olika uppvisnings och musikkårer (både amatörer och proffs) att visa upp sig.
    Så jag vet inte vad jag skall tro om det där som någon skrev om ”lustiga kläder” och ”att hålla rojalister på gott humör”. Jag är inte heller någon större rojalist, men jag vet att högvakt och parader får alla sorters människor på gott humör.

    Vad gäller orkestrarna så antar jag att de har lika lång värnplikt som de övriga. Vet att det stått mer om detta i FBU:s tidning och Orkesternytt. Men kan inte hitta nummren bland alla tidnigar jag har. Får leta lite till. Men jag vet att även riktiga yrkesmusiker spelar i orkestrerna sida vid sida med de värnpliktiga.

  6. Ja, men vintern har flest nackdelar. När det kommer till kritan står man hellre under högsommaren. Men jävlar vad den där kasken kan samla värme.

    Sedan finns det ingen som helst anledning att klanka ned på högvakten. (Som denna ”någon” gjorde.) Och detta även om man råkar vara republikan och ogillar monarkin.

  7. En liten kommentar om orkestrarna igen…

    Försvarsmusikcentrum har haft svårt med rekryteringen av värnpliktiga musiker de senaste åren och därför består Arméns musikkår numera också av 15 yrkesmusiker. Och som jag skrev innan, utbildningstiden är 11 månader för de värnpliktiga.

  8. Det har ju skett lite förändringar inom musikgrenen. Det var ju för drygt två år sedan som Livgardet blev centrum för all försvarsmusik. Samtidigt flyttande Arméns Musikkår upp till Livgardet från. Tidigare fanns det ingen stationär (eller hur man nu skall säga det) kår där. Någon sa till mig att Livgardet växer när allt annat läggs ner.

  9. Ja, just det ja Svea Livgardes Musikkår får man inte glömma. Men konstigt nog såg jag dem väldigt lite vid Kungsängen när jag var frivillig musiker där.

  10. Jo, Försvarsmusikcentrum flyttade från Strängnäs när P10 lades ned. Förutom de tre ovan nämnda kårerna fanns även en fjärde i Boden, Arméns Musikkår Norrland. Den somnade in (åter dessa rekryteringsproblem) efter försök med en tidsbegränsad yrkeskår 2002.

    Svea Livgardes musikkår består av yrkesmusiker (även om den är frivillig), vilket nog medfört en del begränsningar i antalet framföranden. (Har du varit med i fältpiparkåren?)

  11. Du gissar helt rätt Alexander, jag var med i Livgardets Fältpiparkår. Det är mig du kan se på fotot, passade på att sätta dit det.
    Är du vid Livgardet Alexander?

  12. Ja just det ja, Svea Livgardes Musikkår har en tjusig hemsida. Deras flash-presentation är fiffigt gjord.
    http://www.gardesmusik.com/

  13. Nej, jag är förvisso i Stockholm men med lite mer marina uppgifter (yoff på Amfibieregementet). Jag gjorde dock min värnplikt som musiksoldat, slagverk, och spelar själv mycket fortfarande.

  14. Slagverk, infanteriet…kavalleriet? Vilken kår tillhörde du?

  15. Nja, hästar och pukor var inte riktigt min grej😉

    Jag tillhörde Arméns Musikkår och var därmed en infanterist.

  16. När låg du inne? Jag har sett Arméns Musikkår många gånger.

  17. Oj, det börjar bli ett tag sedan. Snart är det 10 år sedan.