Ryssland flyger över Norge igen

ryskaflyg.jpgIgår var den sista dagen av den stora internationella militärövningen Peace Mission 2007. Under dagen lyfte 14 ryska bombplan från sju olika baser runtom i landet. I samband med slutövningen, gjorde President Putin ett besök under vilket han meddelade att man återupptar och permanentar den praxis för långflygningar av den här typen som rådde under sovjettiden. Som orsak uppgav han de militära hot som andra länder utsätter Ryssland för.

Enligt norsk TV flög bombplanen över norskt territorium där de tankade. Tidigare i augusti har tydligen USA haft samma erfarenheter av ryskt flyg i Stilla Havet, vilket fått dem att skicka upp en patrull.

7 responses to “Ryssland flyger över Norge igen

  1. Detta påminner mig om ett säkerhetspolitiskt seminarium 1996 i Kassel. En rysk fd generalmajor och chef för robottruppernas militärakademi i Jaroslavl orerade på kvällen om det hot han upplevde från NATO och USA. Han eldade upp sig så till den milda grad att tolken (en ung dam från universitetet i Moskva, tysktalande, men, visade det sig, även inläst på Lindgren och andra svenska barnboksförfattare. På orginalspråk…) inte hann med, och han själv senare på kvällen drabbades av en hjärtinfarkt och fick akutopereras… på ”hotets” bekostnad. Jag hade förmånen att träffa honom i hans hem -98, han var ngt lugnare men vidhöll sina ideer om ”hotet”. Det man kan lära av detta är att det inom Ryssland fortfarande – kommunism eller inte – finns tankarna om Ryssland som ”inringat” och ”hotat” och att dessa har afst for även i högsta statsledningen. Om inte annat så för att skapa inre sammanhållning.

    En helt annan fråga, M: hur långt har Du kommit i studierna? (Stannade själv vid 80 p.) Vilka uppsatsämnen hittills?

  2. Stackars karl….

    Jaså Major, du är nyfiken på mina studier. Jag har precis blivit färdig civilekonom. Mitt uppsatsämne var ”Airport Retailing” dvs. den typ av handel som sker på flygplatser.
    Men nu skall jag läsa IT på Södertörn, får se om jag tar min magisterexamen senare. Har alltid varit intresserad av datorer och inte minst webbdesign. Den här hemsidan gjorde jag och en kille under en kurs på Södertörn för Lottornas Unga Forum. http://student.ktd.sh.se/~mwpht06_gr14/
    Tro mig, data är jättekul och intressant…speciellt E-handel.

    Hoppade du av dina studier?

  3. Tappade lusten att ta fil kanden när det visade sig svårare än tänkt att läsa språk på nära håll – läste milihist på distans och halvfart mens jag var lårare på PS (nuvarande MSS).

  4. Tappade lusten att ta fil kanden när det visade sig svårare än tänkt att läsa språk på nära håll – läste mil hist på distans och halvfart mens jag var lårare på PS (nuvarande MSS). Men har en D-uppsats publicerad i Militärhistorisk Tidskrift att skryta med, dock…

    Stackars karl? Knappast. Gubben hade en fyra rums tjänstebostad för sig och sin fru. Plus en datja med grönsaksland att leva av. Gick ingen nöd på honom – allt varande relativt, iofs. Dessutom var han krigsveteran, vilket underlättade ytterligare, fri sjukvård och så.

  5. Nja, jag tänkte mest att det inte är kul att få ont i hjärtat. Var han veteran från WW2? Förklarar nog en del om varför han hetsade upp sig så väldigt. Ett sånt krig glömmer man aldrig.

  6. Nej det är nog sant. Han sa att av hans grundskoleklass i Leningrad överlevde bara han och en till…

  7. Vad innebär uttalandet konkret? Tar de sig rätten att flyga över andras luftrum oberoende om dessa tillåter det eller ej? Eller är det endast fråga om de länder som godkänner det (ex. Kina)? Länder bestämmer ju själva över sina luftrum, som väl inte sätts ur spel pga Rysslands nya praxis?