Pengacirkulationen i Försvarsmakten

utlandsstyrkanlogo.gifTurerna kring en eventuellt minskad försvarsbudget fortsätter. Det är främst materielkostnaderna som står i fokus. Detta i sin tur kommer sannolikt att leda till att planerna på en utökad utlandsstyrka går om intet. Trots att det var ett av de många vallöftena. Men hur blir det med materielförsörjningen för de kvarvarande styrkorna? Det har tidigare i sommar påpekats att soldaterna i Afghanisatan har fel färg på stridsvästarna och att det genom åren förekommit klagomål på utrustningen. Men det är mer än så som hamnar i riskzonen i och med regeringens sparkrav. Hela Nordic Battle Group riskerar inte att klara sitt uppdrag mellan 2008-2011. De allt mer krävande och farliga uppdragen som svensk trupp utsätts för, kräver god utrustning.

Är verkligen minskandet med 3-4 miljarder lösningen på alla problem? I Svd går det idag att läsa följande ”Uppgörelsen har hittills varit okänd, men SvD kan idag avslöja innehållet. I juni tillsatte regeringen en arbetsgrupp för en översyn av försvarets materielförsörjning. Riktlinjerna för arbetsgruppen lades fast i förhandlingar mellan finans- och försvarsdepartementen.”

Visst, det är inget fel i att gå igenom ekonomin. Man måste hålla noga reda på pengarna för annars går det åt skogen. Men vad har arbetsgruppen kommit fram till? Kom de fram till samma slutsatser som Lennart Olsen? Var det bara materielsidan som gicks igenom?
Pengar är blodflödet i en hel ekonomi. Att dra ifrån 3-4 miljarder utan vidare är precis som att kapa av en arm eller ett ben som är på väg att svartna. Det är det intrycket man får av den här historien. Får den resterande kroppen en finare hälsa? Fungerar blodcirkulationen bättre? Nej, håll tillbaka amputationssågen ett slag. Gå istället igenom hela kroppen och alla inre organ, led blodflödet dit det skall. Att kapa ytterligare är nog inte den rätta lösningen i den nuvarande situationen. Det leder bara till mera gråt och tandgnisslan.

4 responses to “Pengacirkulationen i Försvarsmakten

  1. ”Hela Nordic Battle Group riskerar inte att klara sitt uppdrag mellan 2008-2011.” Nja. NBG:s uppdrag utgår iochmed 200812-31. Man står i 10-dagars beredskap till 07-01, därefter 30 dagar. Core btn (41st RRB) torde ingå i annan pågående mission om de inte sätts in innan dess. 2011 har Sverige åter ledartröjan för en NBG. Men åren däremellan nada. Eftersom NBG är ett utrikes bistånd vi leverar borde väl den oxå betalas med biståndsmedel (utbildning och beredskapskostnader med produktionsmedel ur FM budget). Signaler om detta har hörts. Lägg ner SIDA så blir det pengar över.
    Övrigt om materiel. NBG får vad den behöver – i den mån det finns eller går att få tag i. Galten är typexemplet. ISAF-gänget får göra som de ska och bära sina skyddsvästar innanför vapenrocken. Det är därför de fått m/90 Light, inte för att kunna spänna sig i T-shirten.

    Usch vad neg jag blev…

  2. Jag kommer ihåg en kille som också tyckte att man skulle ”skrota hela SIDA och ge pengarna åt Försvarsmakten”. Klart att det blev pajkastning på en gång.
    Men om du frågar mig vem jag tror mest på, blir svaret defenitivt Försvarsmakten. Jag tror inte på att skänka bort pengar utan vidare. Se bara på Afrika, jag tycker det jämt är krig därnere trots alla pengar och matleveranser man skickar dit. Så har det varit långt innan jag föddes. Det är alltid någon tjuv som snor år sig hela rasket och struntar i om kvinnor och barn svälter till döds.

    Jag brukar säga att jag har aldrig känt mig så onödig som när jag stod och sjöng de klassiska fredsvisorna i grundskolan. Det hymmlar jag inte om. Det finns gott om onda människor i den här världen som gottar sig i att se allt levande dö och lida. De lyssnar inte till vackra hoppfulla sånger och de vet inte vad medkänsla är. Precis som krig har funnits sedan urminnes tider har också dessa människor existerat och spridit mörker.

    Usch vad neg jag blev…Major

  3. Jag tror vi kan vara överens om att världen inte blir fredligare bara för att demokratierna avrustar – som USSRs talrör i Sverige en gång krävde. Eller?
    Positivt så det stör…eller?

  4. Det räcker inte med att demokratierna är demokratiska mot varandra…..och avrustar. Det är precis som någon slags klubb för inbördes beundran där man håller sig till de överenskommna reglerna. Men världen är ingen klubb…det är en…värld.

    Själv har jag länge tyckt att världen är helt galen. Det har den alltid varit. Det är ingen idé att hetsa upp sig…skrika, gapa och slå runt, för vadsomhelst kan ändå hända. Jag är så himla trött på alla världsförbättrare som slår sig för bröstet och tror sig veta hur saker och ting skall vara. Hur vet man det? Men trött på denna vackra och underbara värld, det blir jag aldrig. Vill se mer av den, har inte sett tillräckligt…..