Tunga infanterivapen

tungavapen5.jpgNu när jag sitter och skriver dessa rader, är jag lite öm i mitt högra nyckelben. Så skriver jag fel eller helt galet så kan jag ju alltid skylla ifrån mig på det. För det är just där som kolven från kulsprutan farit fram under hela söndagen. Men får man sova på en sån sak så går det över till nästa dag.

I fredags åkte jag iväg på en intensivkurs hos FBU i tunga infanterivapen. Så under hela helgen har man blivit hårddrillad i hanterandet av pansarskott och kulspruta. tungavapen2.jpg Strålande väder har det varit och en jättehärlig helg i stort, glatt och entusiastiskt sällskap. Vad mer kan man önska sig? Det blev inget smällande under fredagkvällen då vi anlände till Utö skjutfält. Men stå vaktpost under nätterna fick vi. På lördagen tillbringade vi i princip hela ljusa dagen på skjutfältet.tungavapen4.jpg Vi fick öva oss i att skjuta pansarskott med simulator på både rörliga och stillastående mål. Vi hade sol hela dagen, så det är underförstått att det blev varmt emellanåt. Naturligtvis fick vi också skjuta på riktigt, med lösa skott. Till vår besvikelse blev det bara tre, på tok för lite.

tungavapen6.jpgMen mer skjutande blev det idag söndag, då vi kastade oss över kulsprutan. Vi var ivriga att få skjuta och laddade skarpt på en gång vilket vi inte skulle ha gjort. Vår skjutledare skällde ut oss därefter: tungavapen71.jpg”Har jag sagt till er att ladda med ett skarpt band!? Det skulle vara ett tomt band! Och har jag givit order om hörselskydd? Nej, just det! Man märker att intelligensnivån har sjunkit sen igår!!!

Skjutningen gick bra under resten av dagen. Efter många försök och massor med  spring fram och tillbaka under en blå och solig himmel, lyckades jag till slut få godkänt. Sedan blev det mycket vapenvård vilket är roligt bara, om man bortser från att sotet kommer att ligga kvar under naglarna resten av veckan. Precis när vi blev klara var det dags att åka hem.

Kommentarer inaktiverade.