WW2 ur ett underifrånperspektiv

Jag har nu under sommaren deltagit i en distanskurs som heter ”Krigföring under andra världskriget med ett underifrånperspektiv”. Mycket läsande och skrivande har det blivit vid sidan av sommarjobb och annat. Men allting har resulterat i en skriftlig rapport.

Målet med kursen var att ge en fördjupad bild av krigföringen under WW2, med det övergripande syftet att synliggöra den enskilda frontsoldaten och hans vardag i skuggan av de stora militära händelserna. De nationer som studerats är Tyskland, Ryssland, Storbritannien och USA. Jag låter publicera min rapport här på bloggen för den som är intresserad att läsa den. Har även tagit mig friheten att illustrera den med Andrew Mollos bilder. En mycket skicklig illustratör av uniformer från många av våra gamla och nutida krig.

De åsikter etc. som presenteras bygger på vad forskare kommit fram till. Jag är även medveten om att jag har och kan ha missat vissa detaljer.
ww2underperspektivpaper.pdf

Kommentarer inaktiverade.