Pressträff med ÖB angående försvarsministerns avgång

ob.jpgIdag meddelade Försvarsminister Odenberg att han avgår. ÖB Håkan Syrén gav i samband med detta en pressträff för att ge en beskrivning av situationen. Han anlände direkt från Eksjö klädd i fältuniform för att göra detta. Jag var där personligen för att höra vad han hade att säga.
ÖB beklagar Mikael Odenbergs avgång. Vi befinner oss just nu i slutet av en treårsperiod sedan Försvarsbeslutet 2004. ÖB anser att dess mål har uppnåtts. Just nu står vi inför ett vägval där frågan lyder ”Hur skall vi gå vidare?”. Nu vill regeringen att reduceringen skall fortsätta i ytterligare tre år frammåt från 2008-2010.

Den 20 september skall en ny budgetproposition släppas. ÖB säger att han inte har sett alla delar av denna. Det råder en stor osäkerhet inom Försvarsmakten om hur man skall gå vidare.

På frågan om ÖB själv skall avgå blir svaret återigen nej. ”Flyktkänslor är mig främmande” säger han. Ledningen tas endast upp på en högre nivå. Försvaret måste ledas långsiktigt. Men osäkerheten kommer att finnas kvar under en lång tid framöver och med största sannolikhet ända in på nästa år.

I studion för Aktuellt Nyheter framkom det att den nya Försvarsministern Sten Tolgfors är vapenvägrare. Försvarsministern och vapenvägrare, intressant kombination.

5 responses to “Pressträff med ÖB angående försvarsministerns avgång

  1. JAG REPETERAR: ”Försvarsministern och vapenvägrare, intressant kombination!”

  2. ”Försvarsministern och vapenvägrare”. Det säger det mesta om Reinfeldt. Försvaret är bara en budgetpost som alla andra. Han tom antydde att neddragningen var ett sätt att dämpa den ekonomiska överhettningen!! Han framstår alltmer som en katastrof.

  3. Rätt svar ska vara ”Försvarsminister och f d vapenvägrare.” Vilket framgick av presskonferensen. Gå i takt!

  4. Kom igen nu Major…..

    Både du och jag vet att han lagt vapenvägrandet på hyllan. Men den här världen är hänsynslös. En gång vapenvägrare, alltid vapenvägrare. Pressen var supermega-snabb med att snappa upp hans vapenvägran och trumma in budskapet. Reinfeldt säger att han är påläst. Ja, men hur mycket och om vad? Kan han någonting om vapen och hur de används och deras effekter? Vad måste en försvarsminister kunna förresten?

    Själv är jag så långt ifrån vapenvägrare man kan komma. Redan i sandlådan tillverkade jag min första pilbåge, hade inte ens lärt mig läsa och skriva. Sköt prick på nästan allt…. Sedan ville jag ha tyngre vapen och slog mig in på armborst. Tillverkade ett eget. Under slöjdlektionerna snidade jag till svärd och sköldar och lekte riddare. Skolan förvandlades till en borg i min fantasi. Farsan lärde mig skjuta luftgevär när vuxit till mig.
    Nu skjuter jag automatkarbin och andra tyngre vapen.

    De som är vapenvägrare och Gandhi-anhängare kan gott vara det. Det är deras sak, inte min. Så länge de inte börjar hacka på andra som tycker om att skjuta och praktisera krigskonst så är det OK. Jag är i alla fall oförbätterlig.

  5. Säg Major, en liten personlig fråga till dig…

    Hur kom det sig att du blev soldat?

    Du behöver inte svara om du inte vill….