Försvarsmusik

trumkar.jpgFör ett litet tag sedan hade vi en lång diskussion om Försvarsmusiken. Jag vet att några av er som läser den här bloggen har erfarenhet av den. Andra är nyfikna. Själv var jag frivillig regementsmusiker en gång i tiden.
Jag hittade ett inlägg ur tidningen Försvarsutbildaren nr 3 2006 om just detta tema, inte minst den frivilliga delen av Försvarsmusiken. Så jag har gjort en pdf-fil av det för er som är nyfikna och vill läsa. cawls9c7.pdf

4 responses to “Försvarsmusik

  1. Vad spelade Du?

  2. Varför slutade du? Fältpipa är ju, ursäkta uttrycket, skitcoolt…

    På tal om fältpipa, besök gärna adressen nedan. De är bäst i klassen.

    http://www.mcvfifesanddrums.org/

  3. Ah, skottarna och britterna är superbra på det där! Jag slutade på grund av studierna, men tekniken sitter väl kvar i fingrarna precis som med fiolen. Jag kan ju blåsa revelj.

    En av de bästa militärkompositörerna är ju John Philip Sousa. Han var inte riktigt äka amerikan, men ända förknippas han så intimt med USA.