Frivilligheten är värd miljardbelopp

I det senaste nummret av Lottanytt kan man läsa om en djupdykning i den svenska frivilligheten. Vår försvarsbudget är värd 40 miljarder och den vill politikerna minska. Men hur mycket är frivilligheten i vårt land värd? Enligt Lars Svedberg proffessor vid Ersta-Sköndal Högskola i Stockholm är den värd 75 miljarder kronor årligen. Skulle svenskarna helt plötsligt ta betalt för det arbete de lägger ner helt gratis, skulle det med andra ord bli en stor summa pengar. Sen heter det att ingenting är gratis. Men frivillighet är viktigt, det behövs för att ett samhälle skall fungera. Den enda belöning som de människor som engarerar sig frivillig får, är känslan av att syssla med någonting viktigt och meningsfullt. Att ha en sån känsla är mer värd än pengar.

I en befolkningsudnersökning från år 2005, visar det sig att över 50% av svenskarna är regelbundet frivilligt organiserade år någon annan än sig själva. Siffran över de som arbetar inom olika frivilliga rörelse har ökat sedan 1992. Men inte inom alla områden. Medlemsantalet i de politiska partierna, fack- och bostadsföreningar minskar, dvs. det gamla Folksrörelsesverige.

Enligt Marianne af Malmborg f.d. Rikslottachef, pågår en profesionalisering av stiftelser och föreningar. De anställer duktigt folk alltifrån välutbildade ekonomer, IT-kunniga och presschefer.

12 responses to “Frivilligheten är värd miljardbelopp

  1. Utan frivilligheten stod vi oss slätt. Oc h apropå detta läste jag ikväll på text-tv att en överväldigande majoritet vill göra lumpen – också det frivilligt!

  2. Ser man på! Varför går vi då och talar om tvång? Det börjar bli dags att införa en yrkesarmé i Sverige.

  3. Nä, då är vi snart fel ute, tycker jag. Ingen yrkesarmé, tack. Men gärna en organisation med tillräcklig volym värd namnet insatsförsvar. Det har jag inget emot. Att försvara sitt land bör alltfort vara en plikt, men den som har samvetsbetänkligheter får väl precis som tidigare göra sin tjänst med nåt annat vettigt. Ok, jag vet: jag låter som ett eko 30 år tillbaka i tiden. Men jag står för det.

    Lediga!

  4. Jag skulle vilja se att alla ”ungdomar” i Sverige ryckte in och gjorde ett år inom försvaret, mp det vara civilförsvar eller militärförsvar spelar för min del inte så stor roll. Poängen är att jag tror att det är, nästan än mer idag, viktigt att få personer att samarbeta trots att de kanske aldrig skulle träffats om de inte varit inom just den där gruppen.

    Sen är jag övertygad om att mindre frivillighetsorganisationer ökar folks attityd till ”men vaddå, man måste väl få betalt för att göra a eller b” trots att a och b mycket väl kan vara helt vanliga saker människor emellan som inte är en tjänst man betalar för. Samhället bygger ju på att man frivilligt känner ett ansvar för sin närmiljö och andra.

  5. Jag fick det berättat för mig att i Europa har man en modell med tre månaders värnplikt och det fungerar alldeles utmärkt.
    Det är ingen orimlig modell. Kravet för att gå med i Hemvärnet är ju att man har gjort 85 dagars grundutbildning. Sen är man med till man uppnått en viss ålder.

    Vi kan ju titta på de som genomförde sin värnplikt på exempelvis 60-talet. Då var det helt andra typer av vapen som användes under tjänstgöringen. Hur många av dem kommer ihåg vad de lärde sig under värnplikten då? De som är med i Hemvärnet håller sig ändå mer uppdaterade.

  6. Åsa – är inte detta skolans uppgift? Oxå? Försvarsmakten har påtvingats massor med utbildningspaket av typen ”detta skulle skolan gjort men…”

    Däremot håller jag i princip med Mil Refl om att yrkesförsvaret är att föredra, eftersom värnplikt är en form av skatt, och skatt ska tas ut likformigt.

  7. Majoren: Tja, kanske är det det? Även om jag tror att försvaret lär ut samarbete och ger en känsla av vad Sverige egentligen är och är värt att försvara. (Det kan vara så att jag övervärderar värdet av ett allmänt försvar lite naivt men jag tror tt det skulle vara bra mycket mer värt än en yrkesarme. Särskilt när man undrar vilka som kommer vara med i denna yrkesarme?!)

  8. Vilka som kommer att vara med i yrkesarmén?
    Vi har redan yrkesofficerare i Sverige, det enda som saknas är yrkessoldater. Vilka är det som är yrkesofficerare?
    Det kanske inte är alla som vill bli officerare, men dock soldater.

  9. Egentligen så har vi redan tagit det första steget mot yrkesarmé. NBG är ju en slags yrkesarmé fast med tidsbegränsning. Om det blir fler battlegroups efter den här omgången så har vi ju redan en slags kontraktsarmé.

  10. Alla som tjänstgjort i utlandsstyrkan har alltid varit ”anställda”. Vi lär inte få några FN-soldater om allt vi erbjuder är värnpliktsförmåner…

  11. Anställda….det vill säga yrkessoldater.