Dags för ett Försvarsparti?

Börjar försvarsberedningen få magsår? Nu hotar både S och mp med att lämna beredningen om inte Regeringen lämnar klara besked om hur arbetet skall fortsätta. Håkan Juholt (S) säger att ”Vi ställer inte upp på att försvarsberedningen är en allmän diskussionklubb eller anordnare av seminarier”. Han har själv ännu inte lämnat sin post.

”Den nya Försvarsministern håller på att sätta sig på pottkanten. Han må vara ursäktad för att han är ny, men han bör nog väldigt snart ställa saker och ting till rätta” Säger Annika Nordgren Christensen (mp).  
Sten Tolgfors ställer sig frågande till dessa plötsliga hot om avhopp. Han uppger att Socialdemokraterna inte kontaktat honom med några frågor kring beredningens arbete.

Kommer avhoppen att fortsätta? Vem skall i sådana fall ta hand om försvarsfrågorna? Kanske är det på tiden att Försvarsmakten grundar sitt eget parti med ÖB som partiledare, om det skall vara på det här viset. Vi har ju redan en spirande fauna av olika intressepartier. Se bara på uppstickaren Piratpartiet, Sjukvårdspartiet, Sverige ut ur EU partiet och många fler. Vad skall partiet heta? Försvarspartiet?

3 responses to “Dags för ett Försvarsparti?

  1. Enfrågepartier är en fara för demokratin, tycker jag. Principiellt är jag därför emot pensionärspartier och miljöpartier och motsvarande eftersom de utgår ifrån en intressegrupp och inte en ideologi. mp är särskilt intressant eftersom deras uppkomst helt beror på de etablerade partiernas oförmåga, och envisa ointresse, för miljöfrågan. Etablerade partier måste dra lärdom av detta – och därför även lyfta försvarsfrågan. Men ok, drar du igång så kan jag tänka mig att bli utrikesminister i den regeringen.

  2. Beredningen är ju och har alltid varit en diskussionsklubb. Med ledamöter som Annika – jag kommer från samma stad – vad annat kan det bli? ”Arbetet” i sammanhanget bedrivs ju i utskott och departement. Och för all del i HKV som får ta fram det ena underlaget efter det andra.
    I övrigt har Berndt rätt.

  3. Hejsan,

    Ja – skall Bernt vara utrikesminister – så kan jag tänka mig att ställa upp som EnergiMinister. Detta med tanke på vad jag ordat om under rubrik nr B38:4 på min hemsida om LuftMotorn.

    Dit kommer Du på ett ögonblick genom att klicka på mitt namn, kanske…🙂

    Ha det…
    vännen Josef