Rysk film om Stora Nordiska Kriget

För ett tag sedan publiserade jag ett litet klipp ur filmen Sluga Gosudarev (Härskarens Tjänare). Kom över filmen när jag var i Moskva. Nu skall jag visa några fler klipp ur filmen där Karl XII karoliner åker på duktigt med stryk. Det är en välgjord och färgsprakande film och mycket spänning bjuder den på. Det är roligt att se en ryss spela den svenske kungen, men han gör det på ett bra sätt.
Här är tre klipp. Det första har jag sammanställt själv. Den här aktionscenen påminner om den från filmen The Patriot, fast mycket bättre tycker jag. Det är ju svenska soldater med i den och inte Lobsters ”humrar”. Intressant att se hur svenskarna framställs med utländska ögon.

Slaget vid Poltava del 1

Slaget vid Poltava del 2

Slaget vid Poltava del 3

Hur skall jag säga, utan att verka ironisk…tack så mycket Ryssland för en aktionspäckad film med svenska soldater i, har saknat den typen av rulle i Sverige. Mycket kanoner, värjor och musköter…..dobri, dobri!

12 responses to “Rysk film om Stora Nordiska Kriget

  1. Riktigt bra ju! Finns filmen att köpa – med engelsk eller svensk översättnng?

  2. När jag var i Moskva så sa killarna som guidade oss runt att det är svårt att hitta rysk film med engelsk text. Det är precis som i Polen. Jaghar en god vän i det landet som brukar skicka mig polsk film, men som sagt det är svårt även där. Och regeringen bryr sig tydligen inte om att ge order om att filmerna skall textas så att det blir lite mer kulturexport.

    Så därför är jag stört säker på att Cluga Gosudarev inte har översatts till svenska. Det blir väl vi amatörer som får köpa upp rättigheterna och texta den. Kunde jag bättre ryska än jag gör nu (för jag sitter nämligen och försöker lära mig språket) så skulle jag benne mig köpa upp rättigheterna och översätta filmen bums ås att du och andra kunde se den Berndt!

    Det finns många bra ryska och polska filmer som aldrig visas i Sverige med översättning, fattar inte varför.

  3. Men om du absolut vill ha filmen, kan du pröva via ebay. Vet inte om du behöver skriva in det ryska alfabetet eller latinska. Men söker man polska filmer så går det bra med latinska, även om vissa bokstöver ser lite annnorlunda ut. Även kinesiska filmer går lätt att hitta, så man behöver inte kunna kinesiska.

  4. Verkar vare en helt fantastisk film… En skam att inte SF, SVT, TV4 köpt rättigheterna till denna! Verkar vara en kanon rulle!

  5. Filmen verkar vara lite av en rysk propagandafilm. Karolinerna verkar (jag har ju inte sett filmen, men men) bli porträttade helt felaktigt.
    Karolinernas stridstaktik verkar man inte tagit hänsyn till, inte heler beväpningen. I närstrids slogs man med värja, eller bajonett om man inte hinner dra värjan (i alla andra arméer var värjor för officerare, men i karolinska armén hade alla värjor, vilket gav ett stort övertag i närstrid).

    Dessutom bar en tredjedel av soldaterna pikar.

    Läs mer om karolinsk stridskatik här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Karolinsk_stridstaktik
    Det är få som vet hur effektiv och fruktad denna lilla elitearmé var.

  6. Filmen har släppts i Sverige nu. Såg den på Åhlens och blev helt paff. Den heter dock inte ”Härskarens tjänare” utan den svenska titeln är ”Poltava”.
    http://www.atlanticfilm.se/showMovie.aspx?id=1854&cookie_test=true

  7. Leif Jarlebring

    Filmen finns på DVD. Mycket påkostad och realistisk krigsfilm. Som svensk blir man kanske lite ställd eftersom det är ryssar som försöker tala svenska och eftersom svenskarna inte uppträder så ädelt som man kanske skulle vilja. Men inte är det nån propaganda förkrig. Alla är maktutövare och det är inte roligt att vara civilbefolkning.

    Jag tycker att det skandal att filmen inte visas på svenska biografer vid 300-årsjubileet. Troligen har ingen gjort en så påkostad film om ett svenskt slag.

  8. hehe rysk propaganda film! svenskarna var modiga som ställde upp i slaget vid poltava jag menar svenskarna var 17000 man o ryssarna var 45000 har jag för mig. så det är inte undra på att svenskarna förlorade det slaget. Jag tycker att dom borde göra en film om slaget vid narva också där var svenskarna 10 000 man mot ryssarnas 35 000 – 45 000 men ändå vann svenskarna och förlorade bara ca 600 man

  9. @emil
    Sen var ju Karl XII skadad (i foten) under slaget vid Poltava och Carl Gustaf Rehnskiöld var tvungen att ta befälet. Detta sänkte moralen och Rehnskiöld var inte lika taktisk. Vissa forskare har kommit fram till att Sverige hade vunnit kriget om Karl XII hade tagit befälet.

  10. @jcup
    Det e sant det jag har också hört. Men vad hade hänt om sverige vunnit kriget? Och hur hade sverige sett ut idag då?

  11. (Har bara sett delar av filmen)
    Jag håller med dom flesta som tycker att det är lite propaganda, fast det jag tycker är värst är ju att det är karolinerna som rotar och snor ifrån bönderna vilket vi säkert gjorde till stor del. Men i själva verket var det Rysslands taktik att bränna och härja för att svälta ut svenskarna, enligt wikipedia hade vi 60 000 man att börja med, smaka på den ryssland ^^

  12. Det stämmer Robert. Dessutom så är hela filmen full av historiska fel tex det Robert just nänmde och i filmen så anfaller svenskarna mitt på dagen när dom i själva verket anföll kl 3 eller 4 på morgonen i skydd av mörkret.