Minor – Ondskans Gissel

Vilket är det mest ondskefulla vapen som någonsin skapats? Tror inte det finns något riktigt bra svar på den frågan. Alla vapen dödar. Men vissa vapen kan orsaka mer skada än andra. Några skulle säkert svara atombomben. Visst, men när var det senast i världshistorien som den användes på samma sätt som i Hiroshima?
Ett vapen som används oftare och orsakar skada varje dag i vår värld är minor. Jag kallar det vapnet för ondskans gissel, men säkert finns det namn och förbannelser som passar bättre. Här är lite fakta om minor:
– Det finns unegär 70 miljoner minor utplacerade i världen.
– Nergrävda minor kan förbli aktiva i över 60 år.
– Varje halvtimme dör eller lemlästas en människa av en mina
– 20,000 människor faller offer för en mina per år
– 9 av 10 som drabbas är civila, av dem är 40% barn.
– Minor hindrar samhällsutvecklingen, inte minst jordbruk i fattiga länder drabbas.
– Minröjning är farligt, dyrt och tidskrävande. Det kräver experter, minhundar och minröjningsmaskiner.

Daktan är hämtas från Röj-en-mina som arbetar för att samla in pengar till FN:s minröjningsarbete. Flyktingar som återvänder till sina länder vet oftast inte var minorna finns, eller är helt ovetande om dem. Inte mindre måste de börja arbeta för att bygga upp det som kriget förstört, till exempel odla jorden. Men för de som trampar på en mina, förändras livet för all framtid eller tar slut i just det ögonblicket.

Kommentarer inaktiverade.