Valentine Armouries

Tänkte bara tipsa om ett lite speciellt företag. En gång i tiden fanns det tusentals vapensmeder. På engelska kallas de armourers, blacksmiths eller weaponsmiths. Men idag finns bara ett fåtal som utövar det urgamla yrket. En av dem som framgångsrikt gör det är Robert Valentino. Han började för 30 år sedan att smida vapen och rusningar från olika epoker i vår historia. Innan dess var han konstnär i oljemåleri och vann alla tänkbara priser. Men så upptäckte han smideriet. Idag är han en av världens skickligaste vapensmeder och producerar tillsammans med sitt lika skickliga team rusningar, hjälmar, sköldar, ringbrynjor och mycket mer för storskaliga filmer. Några av dem har vi sett eller inte sett.
En av de senaste filmerna där man kan se skönheterna är Beowulf and Grendel där bl.a. Stellan Skarsgård och Gerard Butler (Fantomen på Operan) spelar.
Företaget heter Valentine Armouries besök gärna deras hemsida, det är det väl värt.  Jag gör det för att titta på alla vackra foton och bilder samt få tips om bra filmer.
Här är trailern för Beowulf and Grendel.

One response to “Valentine Armouries

  1. Mm, det här nåt för dig, Marie, det har jag försått. För egen del skulle jag möjligen kunna tänka mig nåt skräddarsytt av Valentine Armouries när myggen är som jävligast. Annars föredrar jag att utkämpa mina strider utan rustning😉