Helgövning

helg-001.jpgSå har man varit ute igen. Det bar iväg tillbaka till Utö där jag var för inte allt så länge sedan. Men då var jag där och sköt med betydligt tyngre saker. Lite skjuta blev det nu också, men inte mycket……det kommer att bli mer senare. Härligt att komma iväg till Hemvärnet var det, efter att ha nördat hela veckan framför datorn.

Dhelg-011.jpgen här övningen var egentligen inte en övning i sig, utan en förberedelse för den större höstövningen MARÖ. Den skall gå av stapeln i slutet av oktober och blir många gånger större, med bataljoner, kompanier och allt. Då gäller det att alla är på topp och kan sina saker. Så den kompanistab där jag ingår tillbringade dagarna med kartläsning, sjökort, radiokunskap och att resa många antenner.

Nhelg-021.jpgär vi anlände till Utö på fredagkvällen var det snålblåst och kallt. Trots att jag hade klätt på mig ordentligt skar kylan igenom min uniform likt knivar. Men det är otroligt vad kroppen anpassar sig. Dagen därpå ösregnade det titt som tätt. På morgonen då vi stövlade iväg för att skjuta var det mulet och dimma över åkrarna. Kyligt var det också, men det märkte nog ingen av oss av antar jag. Man blir snabbt varm i kläderna av att skjuta. Idag, Söndag var vädret lika fint som på en sommardag och vi kunde spisa utomhus utan att oroa oss för en regnskur.

Så…..nu återstår höstövningen.

Kommentarer inaktiverade.