Materiel eller inte materiel

Medan det tycks finnas överflöd av materiel på vissa håll inom Försvaret, så tycks det råda brist på andra. Än skall det skäras ner ikostnader, än skall det omfördelas. Att det saknas lämplig utrustning, tält och uniformer för t.ex. ökenstrid har det ju talats om förut. Det handlar om rent ”grundläggande utrusting” som är oerhört viktig. Sunt förnuft säger att det inte går att slåss med fel sorts kängor, vapen eller färg på kläderna i en öken eller djungel.

Nu har det kommit fram att just detta saknas för den EU-styrka på 170 soldater som snart skall sändas ner till Tchad. Därför tar man helt sonika och tar material från Nordic Battle group som skall stå färdiga nästa år. Också utlandsstyrkan behöver materiel, inte minst ökenuniformer eftersom de som finns är eller håller på att bli utslitna.

Så i dagsläget tycks det pågå en slags dragkamp……

21 responses to “Materiel eller inte materiel

  1. Någon stackare kommer att stå tomhänt i ett främmande land verkar det som

  2. Det här påminner mig om farfars berättelser om mobiliseringen 1939 och 1940.

  3. Det är väl inte så underligt att det fattas mtrl när Försvarsmakten skall understödja en försvarsindustri med tiotusentals anställda.
    Nej, det är dags att börja prioritera och inte bara nicka gillande åt generalers nyckfulla infall och egenintressen vid mtrlanskaffning.
    Det kanske inte är helt fel med en vapenvägrare som försvarsminister.

  4. Jag sitter själv och undrar vad det är fråga om. Det har spenderats miljardbelopp på ett luftvärnssystem som inte kommer att behövas. Sen har inte de soldater och officerare som skall ut på de allt viktigare internationella missionerna den materiel som de så väl behöver för att göra ett bra jobb.

  5. Är väl knappast någon överraskning att det saknas mtrl inom det militära? Det som jag och många med mig tycker är ännu värre är att soldater som är villiga att lösa problemet via egen plånbok aktivt motarbetas från högre ledning. Inte konstigt att folk väljer att hoppa av sina befattningar under utbildningarna. Det är ju trots allt våra liv som det handlar om och jag är inte direkt sugen på att dö i ett främmande land på grund av att jag saknade en viss form av utrustning.

  6. Det är ju sanslöst. Inom Hemvärnet går det utmärkt att bekosta sin egen utrustning för att utföra ett bra jobb. Så varför inte i det här fallet?

    Det här får mig att tänka på hur Gordon-Smith går igenom i milimeter-detalj i sin bok ”Operation två-fyra-två” vilken typ av utrustning han använde. Han ägnar mer än två sidor bara till det (sid 58-60). Jag citerar lite:

    ”För den här operationen hade patrullen valt en liten gummiantenn som gav radion en maximal räckvidd på två hundra meter samt en vippantenn för samband upp till tre kilometer. I ryggsäcken tillverkad av det norska företaget Bergans, fanns sovsäck, två par ombyten av underkläder och strumpor, ett par långkalsonger samt tröja av modell fiberställ och yllemössa. Regnkläder från det norska företaget Helly-Hansen, enmanstält från danska Wolf Camper och ett personligt maskeringsnät. Under locket på ryggsäcken fans en kanvasbag instoppad, avsedd för att stuva in MC-4 fallskärmen från amerikanska Para-Flite”.

    osv, osv…in i detalj. Men det kan man ju förstå, utrustningen är livsviktig.

  7. Diskussionen om egen mtrl har pågått nu ett tag och den har blivit så infekterad att man inte vågar ta upp frågan fler ggr på grund av tänkbara påföljder. Jag kan förstå de högre befäl som tycker att de varit riktigt smarta och satt förbudet för att motverka ”julgranseffekten” men i själva verket så har de skjutit sig själva i foten.

    Till skillnad från vad många tror så köper folk inte in saker för att de ska vara mer Specops utan enbart för att de vet att sakerna funkar och håller måttet. Ta en sån enkel sak som en dumpficka. Vi har fått veta att FM har som mål att tilldela varje soldat 12 magasin. Schysst, mer ammo att använda i händelse av strid. Men sen då? Var ska vi stoppa de tomma magasinen? Det håller inte längre att lägga dem i bröstfickorna, inte heller får alla plats i en flerbruksficka stor. Den enskilde soldaten tänkte till och köpte en dumpficka i OD, samma färg som stridsvästen. Ett smart drag skulle man kunna tro men istället så blev det bakåt och utskällning. Samma sak gäller de tilldelades skyddsglasögonen. Totalt värdelösa, skyddar inte det de är tänkt att skydda och är genom deras dåliga konstruktion en hälsorisk. Det står t.o.m på dem att de INTE ska användas för krigslekar.

    Imo så bör gubbarna på HKV tänka efter en tredje gång och förstå varför soldaterna kräver en viss form av utrustning. Det är inte för att det ska se bra ut, det är för att vi ska kunna lösa uppgiften vi blivit tilldelad.

    PS. Jag har inte ens blivit tilldelad en ficklampa. Så bra är mtrl-läget idag. DS

  8. Tydligen är även statsministern förvånad över bristen på materiel. Reinfeldt uttryckte sitt oförstående över att Försvarsmakten saknar nödbändig material för en ev insatsstyrka till Tchad. Så om han är förvånad, vad ska inte vi vanliga medborgare vara då?!

  9. Vad är det här för nått? Vad är det för enhet du tillhör Michael? Inte blivit tilldelad en ordentlig ficklampa ens och får inte köpa in en egen. Det är inte klokt.

    I Hemvärnet eller ”gerillan” där jag är med är det helt okej att använda en egen sovsäck eller uniform. Så länge det inte strider mot reglementet. Kläderna skall vara gröna. Men så är det. Den sovsäck jag fick ut är urdålig. Jag frös som en hund under natten och fick inte en blund i ögonen, aldrig mer att jag använder den sovsäcken. Då är värmejackan bättre och tar mindre plats dessutom. I fortsättningen tar jag med min egen sovsäck som jag använde i scouterna. Den klarar det mesta. Kronans slänger jag in i förrådet, aldrig mer att jag låter den stjäla behövlig sömn ifrån mig.

  10. Vilken enhet jag tillhör håller jag för mig själv för stunden.😉 Det är som du säger inte klokt att det är sådana restriktioner. Frustrationen blir ännu värre när man ser högre befäl och sidoförband bära allt från extrafickor till egna skyddsglas helt öppet. Som sagt så har ämnet varit på tapeten vid ett flertal gånger och just nu känns det som att man bara står vid en vägg och skallar sig blodig.

    Just nu så får man hoppas på en utlandsresa då det tydligen ska göra allting mycket bättre (om man ska tro alla veteraner).

  11. Jag förstår att du inte vill tala om din enhet. Men på den här bloggen kan alla som vill vara anonyma och jag tiger som muren.

    Men säg, Michael, en dum rakt på sak fråga…..varför inte bara strunta i vad andra säger och gå din egen väg? Ni är ju inga barn för tusan. Befälen gör som de vill därför att de är…befäl, just det. Men det är ju ditt och dina kamraters liv det handlar om. Vore jag du så skulle jag köpa in det jag behöver och strunta i konsekvenserna. I min bataljon finns det ett gäng killar som bär AK-5 trots att AK-4 är standard för Hemvärnet. Men ingen bryr sig. Bara de gör ett bra jobb, vilket de också gör….gerillan är gerillan.

    Vad säger du?

  12. Jo, tyvärr så kan man inte vara så anonym som man skulle vilja vid vissa tillfällen. Det har bevisats att FM minsann har koll på vad som enskilda soldater skriver och säger, både online och offline. Känner inte för att bli en av de som blir inkallade på diverse möten eller dylikt.

    I en enkel värld så skulle man kunna strunta i vad folk säger och köra sitt race. Problemet är väl bara att ingen arbetsgivare har väl någonsin gillat underställda som gått emot riktlinjer? Det är detta jobbet jag har och därav så rättar jag in mig förtillfället och spyr enbart ut mina frustrationer på nätet (som i denna underbara bloggen). Dock så utforskar vi eventuella andra vägar man kan gå och därmed ”tvinga” fram en förändring.

    Gerillan kommer alltid vara gerillan. Där finns andra problem än att folk använder egna grejer.

    Om du vill diskutera det hela vidare på ett djupare plan så har du ju min mail.

  13. På min fina blogg får man spy hur mycket man vill. De är redan många som har gjort det. Jag säger bara ”keep up the good work”, man måste väl få säga vad man tycker? Ibland undrar jag vart några av de som brukade göra det, har tagit vägen. Saknar dem. Kanske beror det på det som just du säger ”FM minsann har koll på vad som enskilda soldater skriver och säger, både online och offline. Känner inte för att bli en av de som blir inkallade på diverse möten eller dylikt”.

    Men du vet väl vad som hände när US Army försökte förbjuda soldater och officerare från att blogga. Det blev ett sjutusans liv.

    Japp, vi i gerillan har våra egna problem. Jag har din meil, så vi hörs väl.

  14. Hoppas jag inte gör er besvikna när jag säger att det inte längre kommer att vara tillåtet att köpa ”egna” prylar – ens i prostatagerillan (totalt missvisande uttryck btw, medelåldern är lägre än på denna blogg). Detta med hänsyn till att underställ, palestinasjalar, basjägar-wannabee kepsar,gillie-suits och annat godis som inte är militärspecat faktiskt kan orsaka skador. Endast prylar över disk från militärt förråd torde vara godkänt för användning. Och det heter ju faktiskt uniform (”enhetlig”) av en anledning…

  15. Hehe, enhetligt sprack såfort FM tog in Stridsvästen. Hur en sjal kan orsaka skada förstår jag inte. Den är ju mycket bättre än försvarsmaktens dito som enbart verkar vara ett sönderklippt lakan som färgats grönt.

  16. Nej, jag fattar inte heller varför min sovsäck skulle kunna orsaka skada. Jag godkänner inte den jag fick över disk för använding.

  17. Heja, vilken intressant diskussion! För en lekman låter det inte som att försvaret håller på att avvecklas, det är för bövelen redan avvecklat!

  18. Alltså, min sovsäck är lila. Men vad spelar det för roll, för det är ändå mörkt som i en kolkällare när man trött och dan rycker ut den ur fodralet. Skulle det ändå vara kinkigt, så kan jag ta och knöla in den i kronans gröna fodral.

    Apropå sovsäckar kommer jag ihåg hur de körde med oss under TFU-G (minilumpen). Vi fick två sovsäckar, en för vinter och en för sommar i samma fodral. Så kom det order om att vi skulle släpa med oss båda två ut i fält…mitt i heta sommarn! Så här i efterhand inser jag att det hade räckt med värmejackan. Nu blev det en massa onödig packning att släpa med sig. Å sicket elände det var att rulla ihop allting! Å vad jag ångrar att jag lydde order!

    Jag har aldrig gillat sovsäckar, de är ett enda stort elände tycker jag. Tar en massa plats och så känner jag mig instängd och obekväm varje gång jag kryper ner i en. Bättre att sova fullt påklädd så man vet var man har kläderna och allt och dra värmejacka över sig.

  19. Sjal av konstmaterial som börjar brinna smälter och ger en kraftig brännskada. Naturmaterial kan brinna men smälter inte. Militärspecade material ska inte brinna. Läs sovsäck isf sjal och du har ett ngt större problem.
    Har vi fostrat generationer av barn som bara kan gå i bävernylon?

  20. (suck) dagens ungdomar behöver inte ens bävernylon Major. Jag vet inte var du bor, men du skulle se vad folk springer omkring i här i Stockholm. Sandaler och tunna skor mitt i regnet och kylan! Jajamän! De måtte ha elefanthud…