Militärerna lär sig jämställdhet av kvinnorna

jamstaldhet.jpgI DN kan man idag läsa om hur militärerna utbildas i jämställdhet. En av dem som blir det är generalmajor Sverker Göransson, till ”gender coach” har han Kerstin Grebäck f.d. generalsekreterar för ”Kvinna till Kvinna”. Göransson säger att han verkligen fått upp ögonen för jämställdhetsfrågor inom Försvarsmakten och har insett hur svårt det är för en liten skara att hävda sin åsikt. ”Vi har tappat många kvinnliga officerare på det sättet. De har varit för ensamma” säger han. ”En man som drar på sig en uniform uppträder plötsligt på ett annat sätt. Språket blir mer brutalt, och beteendet omoget” fortsätter Göransson. Frågan är om militären inte är bättre än resten av samhället, skolan, det civila yrkeslivet etc. När folkpartiledaren Jan Björklund var i det militära skämdes han över det ”ludermässiga” språket har han berättat.  

Generalmajor Sverker Göransson är inte den ende general blivit ”drillad” i jämställdhet. Han träffar sin gender coach två timmar i månaden. Det kan kännas lite tycker kanske några, men han får tunga hemläxor av Kerstin Grebäck som han skall göra tills nästa träff. Bland annat böcker som han aldrg skulle ha tagit i annars som ”Min mosters migrän”, ”Damernas detektivbyrå” och ”Egalias döttrar”.

”Att vara kvinna är en svår sak eftersom det huvudsakligen består i att handskas med män.”

Joseph Conrad

10 responses to “Militärerna lär sig jämställdhet av kvinnorna

  1. Tror absolut inte att militären är bättre än övriga samhället på ”jämställdhet”, ”genusperspektivet” eller vad man nu föredrar att kalla det. Om det vore så väl, skulle kvinnorna för länge sedan vara fler i det militära, och också på allvar påverka balansen i den militära kulturen så att den vore mer feminin än dominerande maskulin.

  2. “En man som drar på sig en uniform uppträder plötsligt på ett annat sätt. Språket blir mer brutalt, och beteendet omoget”

    Vad försöker herr Göransson säga med det där? Att män i uniform är mer omogna än kvinnor i uniform? Han ska nog lugna sig lite på den fronten och kanske kolla hur det ligger till ute på förbanden.

  3. Det finns kvinnor som börjar bete sig märkligt när de får på sig uniform. Det har man ju sett, men de fallen har varit få (jag kan bara tala för mig själv). Fråga mig inte varför de gör det. Men de behöver inte bete sig så. Ibland blir det riktigt jobbigt.
    Nu kommer väl ihåg den där kvinnliga polisen som slog ner en gammal man på en bensinmack när han skulle fråga om en sak.

    Hur ligger det till ute på förbanden? Jag känner bara till ”gerillan”.

  4. Eftersom tjejer söker till oss från andra förband så är det nog rätt OK. Finns ett nätverk för kvinnliga officerare som tycks fungera bra. Många tjejer är nu ute på missioner, och rekryteringsstoppet har fått några att avstå, varför det är litet tunnt just idag.

  5. Sedan undrar jag om Sverker G verkligen sa som citerats. I s f har han blivit helt PK sedan man satte en stjärna till på honom🙂

  6. Åja, major jag vet vad du tänker….är det månne bloggaren som inte haft glasögonen på sig. Jag är noga med citat.

    Nej jag svär, det var precis så här det stod i tidningen. Men vet du vad som är ännu konstigare. Jag länkar alltid till de artiklar jag kommenterar. Men den här går inte att hitta på DN:s hemsida.

  7. Klart att han är PK, Major han är general. En general är ju en politiker.

  8. Nej, MR, den svär jag mig fri från – jag vet att Du citerar rakt av. Men jag har inte litat på dagspressen sen jag lämnade vaggan.
    PK, hmmm (tonläge a la Marge Simpson) – Sverker är Sverker, general eller inte.

  9. Nu blir det intressant Major. Vad hos dagspressen är det du inte litar på?

    PK = politiskt korrekt. Vad har du att berätta om Marge Simpson och General Sverker? Jag äger ingen kännedom om dem båda.

    Feel free to speak, Major! För nu känns det som jag har trillat av tåget….

  10. Pingback: Överbefälhaverist » Henrik Sundström