Skjuta Ak5

ak52.jpgDet blev skottlossning för min del under den här helgen. Men inte med min kära gamla Ak4:a som står inlåst i en mörk kasun och surar i väntan på att jag skall bringa ut den i höstens bleka dagsljus. Idag var jag hos Försvarsutbildarna, eller FBU som man av gammal vana säger, för att lära mig hantera Ak5:an bättre. Givetvis gick det även att lära sig mer om Ak4 för de som kände att de behövde det.

Dagen började tidigt för min del med att masa sig upp ur den varma sängen för att sätta sig på pendel till Kungsängen. När jag klev av bussen vid regementet fick jag marschera några kilometer längs med de frusna gräslätterna där till skjutbanan. Småkyligt var det. Men så tittade solen fram och sken på mig i mina grönkläder och på de isiga grässtråna som inte länge är gröna. Hela världen tinade upp.

Det blev ett stort och glatt gäng som samlades på livgardets skjutbana idag. Hur skall dagen sammanfattas? Tja, efter att ha fått bössan i min hand ak51.jpgsatte ett enormt fipplande igång. Först genomgång av delara och öva handgrepp i några timmar, därefter iväg till banan, skjuta, skjuta, skjuta. Efteråt blev det intensiv vapenvård, precis som alltid. ”Ni får 15 minuter på er!”. ”Ne-eej, aldrig i livet!” kände jag. Vapenvård får ta den tid det tar, det är ju jätteviktigt. Jag tror vi höll på i en timme men är inte säker, för vid dessa stunder glömms tiden bort. Sen var vi klara!

Vapen skall hanteras på rätt sätt, det vet vi alla. För annars kan det gå så här tokigt till…
halge22.jpg

Kommentarer inaktiverade.