Turerna kring Blackwater fortsätter

mercenary.jpgDen 16 september ägde en eldstrid rum i centrala Bagdad som det privata militära företaget Blackwater var inblandat i. Sedan dess har ordstriderna pågått mellan USA:s och Iraks regeringar och debatten likaså rapporterar The Economist. Företaget hävdar bestämt att de var ”under fire” men tillbakavisas.

Blackwater samarbetar nära med den amerikanska regeringen och uppges ha skrivit under kontrakt värda en miljard dollar med den. I kontrakten står det att de huvudsakliga arbetauppgifterna är att svara för de amerikanska diplomaternas säkerhet. Blackwaters grundar Erik Prince rapporterar stolt att ”no individual protected by Blackwater has ever been killed or seriously injured”. Företaget gör ett ”exceptional job”. Däremot har 30 av företagets anställda blivit dödade i tjänsten och 122 blivit sparkade. En av de som sparkats blev det för att han efter för mycket alkoholförtäring råkade skjuta ihjäl den irakiske vicepresidentens bodyguard.

6 responses to “Turerna kring Blackwater fortsätter

  1. Bra noterat om Blackwater. Jag arbetar själv med en sammanställning av turerna som jag hoppas kunna publicera om ett par dagar på min ”krigsblogg”.

    Intressant och trevlig hemsida, f.ö….

  2. Ser att även du har koll på PMF:en. Är du också militär?

  3. Nix… Intresserad. Jag studerade krigshistoria (förlåt: militärhistoria heter det visst numera)och klassiska språk när jag bodde i Berlin. Sedan ett halvår är jag dock tillbaka i Sverige. Min blogg är igång sedan två veckor.

    Jag hade stort utbyte av vad du skrev om ”fortifikationshistoria” under rubriken ”Militärhistoria”…

  4. Jag har länkat till dig nu…

  5. Snygg blogg du har förresten. Nu är vi krigsbloggskamrater och fajtas sida vid sida…..