Richard Sharpe

cornwell.jpg En av mina favoritförfattare är britten Bernard Cornwell. Han har skrivit ett flertal historiska serier och romaner, nu på senare år har han även satsat på fantasygenren. Perioderna då hans berättelser utspelar sig varierar, alltfrån den mörka medeltiden till Amerikanska Inbördeskriget. Men mest känd är han utan tvekan för sin ”Sharpe Series” som handlar om soldaten Richard Sharpes äventyr under Napoleonkrigen. Jag har läst i stort sett alla böcker ur serien, men Cornwell fortsätter hela tiden att lägga till nya äventyr.

sharpe.jpgBerättelsen om Richard Sharpe börjar under fälttåget i Indien då Wellington precis har tagit över befälet. Sharpe är menig soldat men kommer de år kriget mot fransoserna varar, att mot alla odds avancera i graderna till  han i slaget vid Waterloo är major. Senare blir han även överste. I den brittiska armén kunde en vanlig dödlig som Sharpe inte bli officerare, möjligen sergeant. För att nå högre var man tvungen att antingen vara av aristokratisk härkomst, eller ha så mycket pengar att man kunde köpa sig en grad. Sharpe äger inget av detta, han är född i Londons djupaste slumm och utan kännedom om vilka hans föräldrar var. Det enda riktiga hem Sharpe någonsin har haft är armén som han tog värvning i för att komma ifrån fattigdomen. Det enda han kan är soldatlivet. Tillvaron i den brittiska armén är hård och bara den starkaste överlever. Prygling, korruption och översitteri från befälen hör till vardagen liksom sjukdomar……men ingen tar notis, ty armén är ”the scum on earth”.  

Under The Peninsular war 1808-1814 (Spanska Kriget) som förutom det ryska fälttåget skulle leda till Napoleons slutliga fall, bevisar Sharpe mer än någonsin sin duglighet. Han vinner den annars kylige Wellingtons förtroende och får flera farliga uppdrag av honom. Men trots hans beskydd är tillvaron besvärlig för Sharpe, speciellt eftersom han inte är adlig eller rik. Han blir mobbad i officersmässen, även från soldaterna bemötts han med misstänksamhet för att han inte är aristokrat och flera ärkefiender från det förgågna som inte ser med blida ögon på hans avancemang dyker titt som tätt upp. En av dem är den sadistiske och näst intill demoniske sergeant Obadiah Hakeswill. Under fälttåget i Indien lyckades han nästan se till att Sharpe blev ihjälpryglad med tusen ”lashes” (piskrapp). Bara ett mirakel räddade Sharpe den gången. Det spelade ingen roll hur inkompetenta befälen var, så länge de var adliga blev de officerare och fick sköta sitt ämbete hur de ville. Ibland var utseendet viktigare än stridfärdigheten. De som fick ta huvudbördan av diletanteriet var förståss soldaterna.

Men Sharpe får även även vänner. En av dem är irländaren Harper. Första mötet mellan de två blir allt annat än vänligt, snarare flyger de i strupen på varandra likt två ilskna blodhundar.  Men i sinom tid blir Sharpe befordrad till kapten tar kommando över det nyuppsatta 95th Rifles. Regementet har existerat i verkligheten och skiljde sig från övriga genom att soldaterna bar gröna uniformer istället för röda. De var en slags elit eftersom de utgjorde de bästa skyttarna ”marksmen” och alltid fick gå i bräschen.

forsvar-002.jpgFör några år sedan filmatiserades de redan mycket lästa böckerna. Richard Sharpe kallas för ”a Hornblower on land” och är enormt populär inte minst i Storbritannien. Det sätts till och med s.k. reenactment troops och klubbar som hyllar 95th Rifles och läser berättelserna. I krigshistoriska magasin har det skrivits jag vet inte hur     (bild redigerad av bloggaren) många gånger om regementet.

Hursomhelst har jag tittat på några av filmerna och inte blivit besviken. Sean Bean som spelar Richard Sharpe ser precis ut och beter sig så som jag föreställt mig honom.  

9 responses to “Richard Sharpe

  1. Apropå filmer såg jag en riktigt jädra bra western i nytappning, ”3:10 to Yuma”. Originalet spelades in 1957 med Glenn Ford i huvudrollen. Nyinspelningen är grymt bra med Russel Crowe och Christian Bale. Mycket pangpang och bra story som håller ända till The End. Se den!

  2. Åh, Västernfilmer hände det att jag tittade på när jag var liten. Två serier som jag följde som tokig var ”Ponyexpressen” och ”Brisco Country Jr”. Jag har faktiskt gått i tankarna att hyra en västernfilm till någon helg. Ska se om de har den du talar om i min lokala videobutik.

    Om inte….har du nått annat att rekommendera Berndt?

  3. Men hey, varför börjar du tala om Vilda Västern nu? Påminde den lilla filmsnutten jag satt samman så mycket om det!?

  4. Yes, hands up!

  5. Åhh… Sharpe är underbar. Böckerna superbra och filmerna med Sean Bean i nästan ännu bättre. Ok, vissa av dom är lite väl långsamma kanske – med lite romantiska tendenser – men dom har förvånansvärt korrekt rekvisita med tanke på budget och annat. Kan rekommendera hela serien med 15 minifilmer som kan inköpas på dvd för en rimlig summa slantar🙂

    3:1o to Yuma gillade jag med, bortsett från att jag irriterade mig lite på Herr Crowes väldigt tydliga australiska accent när han nu skulle vara en ameris men mne… jag kan överleva det…

    Annars måste jag säga att Tour of Duty (visades på Kanal 5 i tidernas begynnelse under namnet Pluton B i Vietnam) är en bra serie om Vitenamkriget men framför allt om soldatliv och kamratskap med allt vad det innebär.

  6. Hej Åsa!

    Jaså du har också läst Sharpe-böckerna! Vad roligt, då vet du precis hur spännande det är att läsa dom. Han är en riktig karl, eller hur? Vad tycker du om den spanska gerillakvinnan Theresa? Jag tyckte Il Catholico var en udda karaktär, han bad hela tiden på latin medan han fäktades och vid dödsstöten sa han ”Amen”.

    Jag försöker hela tiden att köpa in alla 15 Dvd filmerna på auktion via ebay. Men hela tiden är det någon som bjuder över. Så populära är filmerna! Under auktionens sista timme bjuds det på som sjutton.
    I love Shaaarpiiie!

  7. Ett allmänt tips om att köpa på Ebay. Om du kan, försök att inte lägga ett bud förrän sista minuten på auktionen…. då kan iaf ingen bjuda över dig om dom inte satt in en högre summa redan från början.

    Så fick jag mina finfina dvder🙂

    Jag tycker Theresa ärintressant och bra beskriven i hur hon kämpar, i filmerna är det lite mer ”kvinnligt” eller kanske enbart att det inte är så enkelt att göra ett komplicerat porträtt av någon annan än Sharpe… för han är ju huvudpersonen!

    hm, kanske blir lite Sharp ikväll efter jobbet😉 (ytligt, njä.. det är ju lite historiskt korrekt!)

  8. Gerrillakvinnan Theresa är en stark och intressant karaktär i böckerna. Hon blir aldrig okvinnlig på nått sätt och krigar som bara den. Det är tragiskt när hon dör. Jag tycker Cornwells kvinnogestalter är mycket bra, utom i ”Sharpes Trafalgar”. Han blir ju också sviken av sin hustru.

    Skall gå till ebay nu och se om det är någon auktion på gång och pröva ditt knep;-). Annars får jag väl bjuda på andra krigsfilmer.