Battlefield 1918

bf1918.jpgAlla har väl någon gång hört om Battlefield. Jag och mina kompisar i det spelsällskap som jag fortfarande tillhör även om jag kanske itne spelar så ofta längre, brukade spela det ihop många gånger. Ni som spelar mycket dataspel vet att det görs modifikationer till de ursprungliga versionerna. En modifikation till Battlefield 1942 som jag blev helt frälst i var Battlefield 1918. Denna version gjordes av några entusiastiska tyskar med ett brinnande intresse för WW1. De började i en liten skala och så småningom kom den ena kartan och vapenslaget efter det andra.

Krigsspel som utspelar sig under Skyttegravskriget är svåra att finna. De som skapar spel menar att det inte var ettdynamiskt krig och därför blir det inte så mycket aktion. Jag säger att de har fel. Jag spelade BF 1918 oftare än 1942. Det var riktigt spännande att springa i skyttegravarna, ibland var man tvungen att dra på sig gasmasken. Jag kommer ihåg att det gällde att tänka sig för ett par gånger innan man hoppade ner. För det är lätt att komma ner i en skyttegrav, men ett elände att ta sig upp. Det kunde gå riktigt vilt till när sisådär 20 spelare slogs på liv och död om övertaget. Skott fyrades av, spadar och bajonetter blänkte i mörkret. ”Chemin des Dames”, ”Argonne” och många fler slagfält fick man uppleva på nära håll….
Jag vet inte vart killarna och deras version av Battlefield tagit vägen idag. Har inte hittat deras ursprungliga hemsida, men däremot några gamla ”fanmovies”. Här är två av dem.

Introt till Battlefield 1918

En demonstrationsvideo som visar själva spelet, gjord av teamet. I demonstrationen kan ni även se de fina flygplanen som teamet skapade. Jag är en urusel pilot och störtade hela tiden. Höjdpunkten var den gången då jag kraschade in i hangaren så det sa ”tjong”. En av mina spelkompisar såg det och skrattade så att han höll på att dö. ”Marie, you fly like a total alcoholic!!!” tjoade han. Desto bättre var jag i skyttegraven……

4 responses to “Battlefield 1918

  1. Ett stalltips vore ju modden Silent Heros, ett fiktivt modernt krig mellan sverige och norge. riktigt bra och maximerad realism.

  2. Det där var intressant! Var är adressen nånstans? Silent Heroes har jag inte hört talas om….

  3. Intressant blogg du har. Länkar direkt.