Skotten i regnet

pek3.jpgVaknade upp halv sex på morgonen….klockan behövde inte ens säga åt mig på skarpen att göra så, kusligt nog. Satte mig upp i sängen omgiven av kompakt mörker. Sakta men säkert kom alla sinnen igång. Hörseln uppfattade ösregnet utanför mitt fönster. Den första tanken som slog mig när jag blev vid mina sinnens fulla bruk var ”Jag måste vara tokig som gör detta!”. Tog mig för pannan…..

Tokig som gör vadå? Jo, ger sig iväg mitt i regn och snöslask för att skjuta AK4 på en blöt skjutbana. Men detta hade jag sett fram emot hela veckan.
Hällde i mig flera koppar svart kaffe och några slevar gröt, sen var det bara att iförd i M90 bege sig mot pendeltåget. Mörkt som i en kolkällare var det och regnet vätte ner min uniform. Stan hade inte ens vaknat, då en ensam hemvärnssoldat prommenerade nerför Södermalms gator.

Så var man framme vid Berga och skjutbanan. Vi blev ett litet men tappert gäng entusiastiska skyttar. Tog ut min bössa ur kasunen och det blev lite ve och förbannelse när patronlåset trilskades som vanligt. Min förbannelse höll det också på att bli verklighet senare på förmiddagen. Is och snö var det på sina ställen och det var med nostalgi man tittade på den annars vackra och gröna skogen. Nu var den grå och ogästvänlig.

Banan gjordes i ordning och vi laddade våra vapen. Eld! Skotten fyrades av i rask takt innan man ens hunnit fatta det. Vid markeringen hade mina träffat helt åt skogen. ”Men vad sjutton nu då?” undrade jag. ”Neeej!!!” började rota i mina fickor ”jag har ju glömt sätta på mig synglasen!”. Så går det när man är för ivrig.

pek1.jpgEfter några omgångar jagade jag två raka skott igenom pannbenen på trekvarts-gubben på måltavlan. De satt tätt och fint. Så skall det se ut. Helfiguren var såld den med med tre kulor i höjd med solarplexus.  
Vi fortsatte att skjuta. Det spelade ingen roll att det började regna, vi drog på oss regnkläderna och pangade på.

pek2.jpg Kunde känna mig nöjd med dagens resultat. Men vid återinlämningen av vapenen gick patronlåset helt sönder och min AK-4:a höll på att stryka med. Min kompanichef tog till våld för att få loss låset ”Men vad gör du! Du mördar min bössa!!”. ”Jag tror du redan mördat den själv!” svarade han. Låset kom ut i spillror. Så det blir till att besöka förrådet nästa vecka och hämta ut ett nytt. Ja….tusan kavallerisablar, dessa patronlås……jag vet att jag inte är den ende som råkat ut för detta.

Kommentarer inaktiverade.