Arn – Tempelriddaren

arn.jpgSnart är det premiär för den efterlängtade filmatiseringen av Arnböckerna. Det har varit lite si och så med kritiken, men just nu är Arnfebern stor i hela landet. Folk har till och med skaffat sig Tempelriddardräkter och verkligen rustat sig inför filmen! Det har till och med hörts röster om en kommande internationell succé. Hur det är med den saken, kan inte jag skriva om just nu. Har ännu inte sett Arn, men kommer att göra det efter jul.

snapphanar.jpg Först ”Snapphanar” och nu Arn…..är det måhända en ny slags genre inom svensk filmindustri vi ser uppstå framför våra ögon? En filmgenre om svensk historia? Hoppas vi får se fler filmer som dessa. Detta är bara början.

16 responses to “Arn – Tempelriddaren

  1. ”..internationell succe…”
    Flera röster har viskat ”Kalkon” oxå. Vi kanske ska vänta till premiären?

  2. Jag hoppas den blir bättre än Snapphanar. Den var faktiskt så ohygglig att jag bara kunde se 15 minuter av det första avsnittet innan jag blev tvungen att skrikande lämna TV-rummet. Jag lyckades därefter byta kanal genom att gå ut på tunet och skicka TV-strålen (eller vad det är som kommer ut ur fjärrkontrollen) genom fönstret…

    Nu har jag en fråga vad gäller krigsfilmer…

    De populäraste krigsfilmerna bland amerikanska soldater som tjänstgör i OIF/OEF just nu är följande: ”Black Hawk Down” (om Somalia 1993), ”We Were Heroes” (Vietnamfilm om 7 Air-Mobile Cav, med Mel Gibson) och ”Saving Private Ryan” (VK2, med Tom Hanks som marininfanterist). Skälet som anges av frontkillarna är att filmerna skildrar stridsscener och soldatliv ”på riktigt”…

    Jag måste själv säga att jag tycker BHD är något av det bästa jag sett på film.

    Nu undrar jag vilken krigsfilm alla hedervärda människor här på Maries hemsida anser vara den bästa/”verkligaste”/vackraste/mest angelägna?

    Mina favvosar är 1. Slaget om Alger (Ita/Alg 1966); 2. Black Hawk Down (USA 2001); och 3. Starkare än döden (Sov. 1980)

  3. …förlåt… uppdatering:

    Filmen ”Starkare än döden” (originaltitel: Voskhozhdeniye) är faktiskt från 1976. Den regiserades av en kvinna, Larissa Sjepitko, som också var gift med Elim Klimov, som ju gjorde filmer om VK2 i Sovjetunionen under 60- och 70-talen…

  4. Tycker att nionde legionen (ninth legion) är en film som definitivt passar in som en krigsfilm som man bör se. Är en rysk film som handlar om ett ryskt kompani som skickas till afghanistan för att strida för sovjet. Väldigt brutal film som skildrar den desperation som uppstår hos folk när de är i pressade situationer.

    Man kan även dra paralleller till sveriges mtrl-brist och vad det skulle innebära i realiteten ute på fältet om det verkligen sket sig.

    Finns att köpa i en välsorterad dvdshop.

  5. Kalkon eller succé…vi får se….

    Har du sett den nionde legionen Michael? För den vill jag se. Finns den att köpa på DVD? Den ryska filmen ”Nionde kompaniet” köpte jag i Moskva. Den är grymt bra. Den slår t.o.m. Black Hawk Down tycker jag.

    Bästa krigsfilmen någonsin. Ja….vad säger ni. Låt höra. Själv måste jag tänka litet.

  6. Yes, har sett den nionde legionen. Hade DVDn men den försvann någonstans på regementet nyligen så jag har fått beställa en ny rulle. Finns att köpa på discshop för 50kr.

  7. Discshop! Är det en Internetbaserad handelsbod? Måste ta en titt.

    Är det någon som vet var man kan få tag i den nya finska krigsfilmen ”Raja 1918”? Vill ha svensk text på den. Måste bara tittas på!

  8. Är ni säkra på att ni inte talar om samma film? ”Nionde kompaniet” och ”Nionde legionen” ( http://www.imdb.com/title/tt0417397/ )

    ”We were heroes” heter för övrigt ”We were soldiers”. Och ”Hamburger Hill” ( http://www.imdb.com/title/tt0093137/ ) är en alldeles för förbisedd krigsfilm om Vietnam. Så även ”When trumpets fade” ( http://www.imdb.com/title/tt0135706/ ) fast den handlar om Vk2. Mycket nöje!

  9. ”Day Zero” ( http://www.imdb.com/title/tt0768183/ ) är förresten en ganska intressant film som handlar om tre pojkar/män från New York som blir inkallade efter att ”the draft” återinförts, den utspelar sig i en nära framtid. Väldigt sevärd.

  10. Juldagen kl 12.15 blir det Arn. Ska bli intressant att se! Samtidigt passar jag på att önska dig en riktigt God Jul!🙂

  11. Den nionde legionen har jag inte sett. Den filmen får inte förvaäxlas med ”Den sista legionen” som jag tidigare skrivit om https://militarareflektioner.wordpress.com/2007/09/26/filmtips-den-sista-legionen/

    Nu har jag köpt biljetter till Arn!

  12. Finns det inga bra WW1 krigsfilmer? Tycker att de jag sett varit så hilma dåliga. Värst var ”The Trench”.

  13. VK1: Stanley Kubriks ”Paths of Glory” (1957) är ganska bra.

    Den är snyggt gjord rent filmiskt… Framför allt finns det en extremt hissnande kameraåkning i inledningen då general Mireau går genom skyttegravarna för att ”gaska upp” sina mannar inför ett anfall som hans division strax skall företa mot de tyska linjerna.

    Finsmakarna kan notera intressanta detaljer som hur infanteri och artilleri kommunicerar med varandra under större operationer…

    Annars är ju detta en ”anti”-krigsfilm, men so what…

  14. ”The lost battalion ( http://www.imdb.com/title/tt0287535/ ) om du lyckas få tag på den är det en helt godkänd VK1-film, handlar om en amerikansk bataljon som blir avskurna på ett frontavsnitt.

  15. För Vk 1 gäller ”Paths of Glory” som den i mitt tycke bästa. ”Lawrence av Arabien” och ”Sgt York” är litet för mycke åt det romanticerade hållet, ”Lost Battalion” litet blodfattig (i dubbel bemärkelse) men bra som studie i ledarskap.
    ”We were soldiers..” är definitivt den bästa filmen om vietnamkriget (vilket vidimeras av de veteraner som sett den).
    ”Nionde legionen” har jag inte sett men hört mycket gott om, tipsa gärna om var den finns att få – lär aldrig visas i svensk TV…
    Bäst alla kategorier – ”Saving private Ryan”. Inte bara för att jag kan identifiera mig med huvudrollen – och hans rätt ”tunga” resonemang i mitten på filmen, utan för att den ställer – implicit – rätt fråga: ”vad det värt det?” En fråga som vi här i Europa måste besvara. Jag finner att vi ibland svävar på målet…

  16. Bästa i bemärkelsen mest realistisk: Das Boot. Den lång-långa versionen (inte att förväxlas med den långa bio-versionen, utan den långa TV-versionen).