Arn Tempelriddaren – Bästa svenska film

arn1.jpgVar igår och såg Arn Tempelriddaren. Det var fullsatt! Folk och människor i alla åldrar och kategorier hade köpt biljetter för att se filmen. Hur skall jag börja min egen recension? Nå, till och börja med måste jag säga åt era alla att inte lyssna på de som skrivit ner filmen. De har inte förstått någonting och har inte sett bättre, tappat fotfästet totalt med andra ord. Detta är den bästa svenska film som någonsin gjorts enligt min egen mening! duel.jpgDen har också full potential att bli en internationell succé. För det kommer att bli en fortsättning på historien. ”Så som i himlen” gick för fulla hus i Australien, så vad kan då inte Arn bli? Jag vågar till och med påstå att Arn har bättre förutsättningar och kvaliteter att utmana ”Knights of the Cross” med Orlando Bloom. Jag tycker inte att jag överdriver efter att ha sett filmen och reaktionerna i salongen. Arn är ju också en historia om en tempelriddare, fast betydligt mer dramatisk och djup men betydligt färgstarkare. Den är inte lika fokuserad på kriget i öknen. Som sagt, detta är bara början, precis som jag tidigare skrev om ”Snapphanar” att det var en början. Tillsamans utgör de två kliv in på någonting nytt inom svensk filmindustri.

arnceciilia.jpgAlla skådespelare är utomordentliga. Joakim Nätterqvist som spelar Arn är som klippt och skuren för rollen. Sofi Helin är bedårande vacker som Cecilia Algotsdotter. Bland de skådespelare som inte är svenska ser vi bl.a Simon Callow anfall.jpg(Amadeus, Shakespeare in Love, The Phantom of the Opera) och Vincent Perez (Cyrano de Bergerac, Indochine). Erfarna skådespelare båda två, har sett dem i några av de nämnda filmnerna och att se dem i en svensk var en fröjd. Peter Flinth och hans team har verkligen fångat denna oroliga tid i vår svenska historia, då steget mellan makt och död kunde vara lika långt som en svärdsblad. Tvister beseglades i blod, pengar eller äktenskap. Kyrkan hade en oerhörtmakt trots att kristendomen ännu inte helt fått fotfäste i riket. Denna film lär oss mycket om vår egen historia.

Gå och se filmen! Detta är bara början, Peter Flinth och hans goda Arnteam får nog ihop de pengar de behöver för att kunna göra en till lika eller ännu mer lysande film…..Arn rider vidare på Chamsiin!

2 responses to “Arn Tempelriddaren – Bästa svenska film

  1. Håller helt med dig i din recension! En riktigt bra film, kanske mer intressant än nervpirrande men skönt befriad från de svulstiga Hollywoodgreppen med sprutande blod i slow motion och liknande. Tycker recensenterna på de stora tidningarna varit väl nedlåtande, men det känns som om de mer styrs av en liten jävel bakom örat: ”Det-här-ska-jag-skriva-ner”.

  2. Jag går inte och ser svenska filmer pga av det amatörmässiga . Jag har bara sett en svensk film som hållit måttet: Bo widerbergs ”Mannen på taket”.

    Det var lite internationell professionell stuns i den.

    Beträffande Arn tänkte jag: Går jag och ser den så misstänker jag att jag kommer att vrida mig i obehag pga av det typiskt svenska amatörmässiga. Troligen går jag inom 20 minuter.

    Jag tvivlar på att den är så bra som du säger. Vad jag förstår så är det även i denna film någon tramsig kärlekshistoria. En komponent som idiotiserar och förstör de flesta filmer.

    Men smaken är olika som bekant. Det är väl kul att några gillar den.