ÖB gör film

huggaved.jpgDet görs verkligen en och annan intressant film här i vårt nordliga rike. Arn hamnar på tungan så klart. Men inom Försvarsmakten (FM) produceras det också friskt. Har ni måhända sett den senaste rekryteringsvideon för officersutbildningen? Den ger jag tumme upp för, eftersom den visar vad det kan innebära att vara officer i vissa lägen.

Nu har även ÖB gjort en film som julklapp åt 32,500 anställda inom FM. Den heter ”Redo för insats” och det är han som är huvudpersonen. Men alla uppskattar tydligen inte julklappen. Drygt fyra miljoner har den kostat att göra. Vi får följa ÖB under hans arbete, hur han besöker utlandsstyrkorna och Bryssel, hugger ved vid sin stuga etc. Samtidgt går hela organisationen på sparlåga. Bristen på personal och materiel har gjort sig hörd över hela landet. Pengarna kunde ha använts bättre menar en del. ”Många uppfattar det som att de kissar på de anställda” säger Ulrika Häggroth, chefredaktör på Värnpliktsnytt till Expressen. Hon har sett filmen, men inte fått den i julklapp. De värnpliktiga som kännt av materiel- och officersbristen är enligt tidningen mycket kritiska. ÖB har själv sagt att det saknas pengar.

Försvarsbudgeten ligger på 40 miljarder kronor. Informationsstaben har 37,8 miljoner till sitt förfogande och det är de pengarna som filmen belastar. Försvarsmaktens hemsida kostar lite över en miljon årligen. Filmen som ÖB har kallat ”ett kvitto” på verksamheten kallas internt för ”ÖB – the Movie”. Trots att försvarets vill stå för öppenhet har filmen gjorts i tysthet. ”De måste gå ut internt och förklara filmen. Officersförbundet har inte alls varit inblandat utan filmen har kommit som en överraskning. Filmen sänder ­konstiga signaler i det kärva ekonomiska läge vi befinner oss i” ­säger Officersförbundets ordförande Lars Fresker.

Själv sitter jag och funderar på filmen om Hemvärnet som nyligen blivit klar. Har inte sett den och vet inte var jag kan göra det. Den är huvudsakligen gjord för att visas på mässor. Hemvärnet består ju av runt 30,000-40,000 mer eller mindre aktiva personer. Hur mycket kostade den filmen att göra? Helt klart inte lika mycket och är en angelägen film med tanke på situationen inom det nationella folkförsvaret.
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om den här historien. Vad säger ni kära läsare?

Den scen ur ÖB-filmen som tidningarna uppenbarligen fäst mest uppmärksamhet vid är när han står och hugger ved….har han möjligen haft karate- och vildmarkskillen Vladimir Putin i tankarna när han ställde sig framför kameran?

18 responses to “ÖB gör film

  1. ”har han möjligen haft karate- och vildmarkskillen Vladimir Putin i tankarna när han ställde sig framför kameran?”

    Det var den frågan jag ställde mig också. Jag har inte sett filmen och lär väl inte göra det heller så länge den endast distribueras inom officerskretsar, men de sekvenser som beskrivs i pressen (ÖB hugger ved, ÖB på toppmöte, ÖB dricker morgonkaffe) får mig att tänka på Putins fiskebilder från i höstas eller Kim Jong-Ils propagandafilmer. Att han dessutom säger åt organisationen att spara för att sedan skicka ut en film som kostade miljoner att producera och dessutom visar honom själv på glassiga tjänsteresor samtidsigt som det är reseförbud i organisationen är riktigt uselt ledarskap. Som ledare måste man leva som man lär.

  2. Ganska lustigt att alla verkar tro att det är ÖB filmen handlar om. En del av filmen handlar om öb och det arbetet han gör. Resten av filmen handlar i stort sett om hur vi har kommit dit vi är idag. Varför NBG kom till osv. Det är en mycket informativ film i mitt tycke och hade mycket väl lämpat sig för visning för allmänheten på TV.

    Av nån anledning så tyckte väl informationsstaben att det räckte med att anhöriga till de soldater i tjänst fick se möjlighet att se filmen. Att sen folk uppfattar det hela som en julklapp är bara löjligt.

    Tycker också att det är fel av chefredaktören att skylla mtrl-problem på ÖB, problemet ligger ju i en regering som vill göra allt som alla ber dem om men göra det till ett så lågt pris som möjligt. Inte konstigt att det saknas saker när försvaret gång på gång måste se hur deras budget blir snattad ur för andra ändamål.

    PS. Filmen finns nu även på en viss sajt för de som inte är anställda men vill se den ändå. DS

  3. Helt allvarlig madame terrors man fick 2 filmer och min man en… vi har fortfarande inte kollat. Är faktiskt inte intresserad av filmen heller.

    Jag är mer intresserad av att svenska soldater även i utlandstjänst får bättre förutsättningar och lön. Mindre skatt och mer förmåner. Även respektmässigt..

    Fasikens sopåkare tjänar ju lika mycket som en militär trots att dom gått flera skolor och utbildningar.

  4. Jag vet fortfarande inte vad jag skall tro om det här. Filmen går att bli sedd på FM:s hemsida, men när jag försöker starta den, går det inte.
    Kanske Madame Terrors man kan skicka mig den ena DVD:n…..

    Kollade in Aftonbladets omröstning. http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,31200,00.html
    Och på finska nyheter talar de om en film som upprört hela det svenska folket. Hur är det då på de norska och danska nyheterna?
    Är det ännu en gång fråga om ett massmedialt drev? Eller vad?

  5. Aftonbladers omröstning säger iofs inte så mycket. Brukar ju vara rätt så lättmedryckt folk som hänger där ändå. Ganska intressant att se hur media lyckats ta ett minutklipp och omvandla till en hel film.

    Som sagt, filmen finns på piratbukten för de som är intresserade att bilda sig en egen uppfattning. Synd att FM inte släppte filmen på webben förrän nu.

  6. Det är helt uppenbart att det är delarna med överbefälhavaren i fokus som stuckit i ögonen på en del njugga mediemänniskor. Delvis handlar det väl om klassiskt jantetänkande, vilket i vårt land och särskilt våra medier inträder så snart någon framställer sig själv i positiv dager, delvis handlar det väl om att det är ännu ett tacksamt skäl att få kasta skit på försvaret: ”titta, inte ens med de få pengar de får kan de göra något vettigt!”

  7. Nu är jag inte så insatt så jag kanske svävar lite i det blå, rätt mig gärna om jag har fel när det gälla dessa siffror:

    Filmen kostade 3,7 miljoner att göra (jag antar att det inkluderar tryck, distribution etc).

    Hemvärnets totala budget är 8,4 miljoner.

    Hemvärnet utgör lite drygt 25% av samtliga försvarsförband.

    Utbildningar inom Hv och åtminstone ett annat förband inom FM har strykts p g a pengabrist.

  8. Och det har inte slagit en enda människa här att de pengarna som använts redan varit öronmärkta för PR, såleddes inga slantar som skulle kommit ut till förbanden ändå.

  9. Var dom verkligen öronmärkta? av vem? hade de inte på ÖBs kommando kunnat transfereras till ett annat konto? Relativt lätt dessutom?

  10. Lars Anders, ingen sund människa har ett behov av att framställa sig på det sättet som ÖB gör. Det tyder på en tämligen grandios självbild.

    Michael, vadå ”öronmärkta”? Pengar är pengar. Jag blir riktigt förbannad varje gång jag hör talas om ”öronmärkta pengar” eller ”ett annat konto” inom det offentliga. Det finns bara dina och mina skattepengar. Punkt slut!

  11. Någonstans har jag läst att pengar som är till för PR går bara att använda till PR. Samma gäller pengar för ammo osv. Och används inte den summan så blir det mindre pengar nästa gång. Hur absurt den än må låta. Alltså, dessa fyra miljonerna är tagna från en PR-kassa som är avskiljd från de andra kassorna och såleddes inga pengar som förbanden kunnat räkna med ändå.

    Och förresten, 4miljoner. Kom igen. Vad skulle det göra för skillnad? Ingenting. Med tanke på vad all verksamhet kostar så skulle 4miljoner antagligen inte ens märkas. Då anser jag att det är mycket bättre att dessa lägs på sådana här kampanjer så att allmänheten får ökad förståelse för vårt arbete och på så sätt påverkar opinionen så att vi kan få mer pengar.

    Försvarsmakten behöver PR/lobbying-kampanjer för att få mer pengar. Så är det bara, och då måste man satsa.

    Jag är nyfiken på varför ÖB skulle ha makten över pengarna? Låter lite sketchy det där. Dessutom så ligger som sagt problemet högre upp i kedjan att saker och ting är som de är.

    populisten: Har du ens sätt filmen än? har du förstått budskapet filmen har? Det verkar nämligen inte så. Du har precis som alla andra mindre vetande hakat upp dig på den bilden mainstream-media ger. Att herr Syrén har någon form av bekräftelsebehov och bara vill visa upp sig. Synd att du har gått på den lögnen.

  12. Fyra miljoner är egentligen ingen stor summa alls, inte för FM. Klart att en miljon låter mycket för en annan som knegar hårt för bröfödan och som lever på marginalen varje månad. En mille får klockorna att dåna högt i huvudet.
    Men så kan man ju ta och titta på kostnaden för Stridsfordon 112 (Leo 2)

    Antal i FM: 120 st (enligt UN-rapport 2003-05-31)
    Pris: 50-60 miljoner kr/st
    Driftkostnad: ca 1 miljon kr/år, ca 14 000 kr /mil i underhåll och bränsle (Källa Värnpliktsnytt nr 8 2000)

    Vi skriker miljoner, när andra pratar miljarder….och sen är det väl bra att chefen visar upp sig. På andra arbetsplatser klagar de anställda jämt över att högste bossen aldrig syns…sitter instängd i ett skyffe och ser inte verkligheten. Alla som varit på en riktig arbetsplats känner igen det snacket och vilken negativ inverkan det kan ha. Nu gjorde ÖB film, och ”it backfired” som det heter på engelska pga. distributionssättet.

  13. Filmen var väl ändå tänkt som internt info-matriel till de anställda, snarare än PR utåt för att förbättra budgeten? Du kan inte argumentera två motsatta uppgifter, Michael. Då framstår du som ovanligt argumentfattig i bästa fall, och smått psykotisk i sämsta fall.

    Även jag ansluter mig till populistens åsikt att ÖBs uppvisning i yxsving, för tankarna till 80-talets DDR-propaganda för armén i ”Aktuelle Kamera”. Knappast något jag förväntar mig se av en general. Något säger mig att den (väst)tyske general som skulle dristat sig till något sådant skulle yxat sig själv omgående.

    småpotatis är 4 mille INTE. jämfört med stridsvagn 121 är det en mindre summa, men inte liten. summan täcker ungefär 44% av Hvs budget t ex.

  14. Filmen var riktad till alla anhöriga, detta har ju framgått väldigt klart i debatten eller hur. PR är PR oavsett om den är direkt riktad till allmänheten i stort eller som i detta fallet, anhöriga som har söner, döttrar, makar osv i tjänst.

    Jo, klauk. Jag förstår att du har svårt att se hur även de högsta befälen kan vara människor och faktiskt ha ett liv utanför arbetet. Måste vara oerhört stickande i dina ögon att se detta. Det kan inte bara vara så att de vill att man ska få en bättre inblick i vad ÖB är för människa och vad han nu gör?

    Jag hävdar fortfarande (psykotiskt eller ej) att dessa pengarna inte hade gjort från eller till, oavsett om det gäller HV eller utbildningsförbanden. Inte heller så har pengarna funnits där att räkna med från första början. Återigen, separata kassor för separata funktioner. Precis som allting annat inom myndighetsvärlden.

    När ni ändå är i farten och hetsar om dessa 4 ,numera väldigt välinvesterade, miljonerna så kan ni kanske även dra igång en debatt om alla rekryteringsbrev som just nu skickas ut till alla som genomgått värnplikt? Likaså där finns ju en summa pengar som i era ögon hade kunnat gå till ammunition som hv-gubbarna kunnat pangat upp på 10 röda. Eller är det så att ni egentligen förstår att det krävs att det investeras pengar för att man i längden ska kunna tjäna nått?

  15. Vaför tror du att det sticker mig i ögonen att ÖB har ett liv utanför FM? Och på vilket sätt ger en tillrättalagd filmsnutt om ÖB en korrekt spegling av hur han är som människa?

    Så 4 mille investerade i filmen är bra eftersom ”allmänheten får ökad förståelse för vårt arbete och på så sätt påverkar opinionen så att vi kan få mer pengar.” Problemet är väl att all PR inte är av godo. Företag har konkat p g a dålig PR. Svårt för någon som jobbar inom ett statligt monopol att förstå kanske?

    Så, ska vi prata bang-for-the-buck är det ju väldigt banalt: lägg ner försvarsmakten, avsked all personal och ge pengarna till kompetenta NATO-arméer som ger skattebetalaren mer för pengarna, än FM nånsin kan ge.

  16. Haha, du är för rolig Klauk. ja, dessa fyra miljonerna är välinvesterade även om du nu tycker att du kunde fått leka upp dem på en hemvärnsövning istället. bara för att jag jobbar inom det statliga våldsmonopolet så är jag inte helt blind för vad som kan hända med företag som hamnar snett i marknadsföringen. Även försvarsanställda kan tänka själv även om du verkar ha svårt att tro det.

    Svenska försvarsmakten är inte den enda försvarsmakten i världen som har problem med budgeten. In och läs på lite om hur finlands framtid ser ut innan du haslpar ur dig kommentarer om kompetenta arméer.

  17. Jag är inte med i Hemvärnet och inte aktiv inom FM, så för mig personligen spelar det ingen roll. Jag har inga järn i elden att vara rädd om så jag kan se objektivt på det hela i motsats till någon som är insyltad. Finland är inte heller en NATO-armé, michael. Håll dig till fakta så att diskussionen kan hållas på en vettig nivå. Börja med att sakligt argumentera mot mina åsikter som jag här framfört, inte mot vad du råkar tro att jag står för eller är.