Intervju med Lars Gustavsson på DICE – Battlefield 2142

battlefielddice.jpgHur många av er läsare spelar eller har åtminstone provat Battlefield 2142? Det är helt klart ett av de bästa dataspelen i krigsmiljö som jag någonsin bekantat mig med. Avancerat, realistiskt, en medryckande story om ett framtida skräckscenario, omsorgsfullt komponerad musik som örat inte tröttnar på i första taget och mycket mer. Ett på många sätt fulländat spel. Men så klart….utvecklandet går hela tiden framåt och Battlefield-serien är ett lysande exempel på detta.  

När jag besökte företaget bakom denna världskända serie inom dataspelsvärlden – DICE, för att testa deras nya skapaelse Bad Company frågade jag om de ville ställa upp på en intervju. De tvekade inte en sekund. Åh, vilken härlig attityd! Så härlig att det inte var sant! Jag och mina två andra dataspelstokiga kamrater i det lilla team som gick upp till deras kontor med kamera och mikrofon under armen, var så glada att vi inte trodde det var sant.

lars1.jpgNu är vi äntligen klara med vår video som nästan uteslutande handlar om ”Battlefield 2142”. Lars Gustavsson som berättar om spelet i den är Creative Director på DICE och har varit med sedan Battlefield 1942 tiden. I lite över en halvtimme svarade han på våra skjutjärnsfrågor som inte bara handlade om 2142, utan även om företaget och varför man vill skapa spel om krig. Tråkigt nog hade vi tidsbegränsning från vår skola där vi studerar medie- och webbteknik. Fyra minuter! Så tyvärr fick vi följa den lite av gyllene regeln för alla som sysslar med kreativa ting – kill your darlings. Lars som är creative director på detta fantastiska företag som ständigt åstadkommer nya mästerverk, vet nog vad detta innebär och hur smärtsamt det kan vara. Vi fick prioritera och därför blev det bara Battlefield 2142 och ingenting annat.

Men vi alla tre är nöjda med resultatet. Till sist ett stort och varmt tack till Lars, Jörgen och Jessica på DICE för allt stöd.

Musiken som vi använt i videon kommer från spelet.

2 responses to “Intervju med Lars Gustavsson på DICE – Battlefield 2142

  1. Det var intressat att se videon ni har gjort och intervjun där med Lars G.

    Har inte testat 2142 men har spelat alla de andra en hel del och innan dess Counsterstrike.

    Har du prövat Project Reality som är en modifikation av Battlefield 2 ?

    Kan rekommendera den!!
    Tror att du gilla den skarpt!

    http://www.realitymod.com/

  2. Hej Krigaryxa!

    Vad kul att du gillar filmen. Såg ytterligare en intervju med Lars G på Youtube. Men den är absolut inte i samma klass som vår. Här sitter han omgiven av EU Battlewalkers i massor och mäktig BF-musik. Så skall det vara!

    Nej jag har inte spelat just denn modden. Men däremot BF 1918 och Pirate mod som tillhörde BF 1942. Det finns hur många som helst. Men vad som hände med gruppen som utvecklade 1918 vet jag ej. För skulle det bli ett riktigt spel och inte en mod, då är jag övertygad om att det skulle sälja bra. Läste i tidningen Codex om WW1 spel att de inte är populära därför att det var ett statiskt krig. Men 1918-gänget hade lyckats skapa en spänning utan like. Så det där struntpratet om att WW1 inte är något för dataspel skall man inte tro på.

    Lika mycket som du kan rekommendera Project Reality kan jag rekomendera 2142! Iskallt spel!