ÖB får tre dagar på sig

Det ekonomiska läget inom Försvarsmakten är allvarligt. Det säger Överbefälhavaren rakt ut i en intervju från Sälen med TV4, där ekonomin och andra aktuella ämnen diskuterats under dagen. Han är orolig att de neddragningar som FM tvingas gör under 2008 kan få långsiktiga följder för personalen. Men han är allt annat än uppgiven och säger bestämt att han inte tänker avgå. Det sade han även då Odenberg plötsligt lämnade sin post. ÖB står för sitt ord, det är nu som han behövs som bäst.

Nu har försvarsminister Sten Tolgfors krävt en redovisning från FM om vad som har orsakat underskottet på över en miljard. Denna skall presenteras på onsdag. ”Vi kommer att vilja träffa försvarsmakten för att i detalj gå igenom vad underskottet beror på, vilka åtgärder försvarsmakten avser att vidta och vilka konsekvenser det får” säger Tolgfors i en intervju. Även han menar att underskottet kan få allvarliga konsekvenser för organisationen.

5 responses to “ÖB får tre dagar på sig

  1. Det blir löjligt att med fler besparingar för att hålla budgeten. Felet är budgeten. Den är för liten.

    Sverige behöver inte nödvändigtvis ta en aktiv roll i internationella aktioner, men den svenska militären är förrutom inom ett fåtal områden, föråldrad och närmast omodern. T ex är utrustning i flera fall ett par decenier efter standard och utveckling.

    Politiker utan kunskap om säkerhetspolitik, militär utrustning, logistik eller utbildning tycks bestämma budgeten.

    Svensk militär börjar likna en teater.

  2. Vilken utrustning är föråldrad och omodern, Mikael? Var gjorde Du lumpen?

    Politiker bestämmer – Du skulle bara veta hur litet de vet om ALLA ämnesområden de är inblandade i. Därför är min uppfattning att ungdom INTE är en urvalsfaktor när politiker ska utses. Snarare ska den som har ett långt och välmeriterat yrkesliv ha första tjing på riksdagsplatserna. Själv har jag redan ställt min plats till förfogande.

  3. Ursäkta mig, herr major, men det där lät plötsligt väldigt intressant… herr major har alltså ställt sin riksdagsplats till förfogande enär han ansett att hans ungdom på något sätt skulle diskvalificera honom i förhållande till mer yrkesmeriterade kandidater? Eller har jag missuppfattat allting? Och vilket s****s parti handlar det om?

    Erik (som är nyfiken i en strut)

  4. Hoppsan så fel det kan bli. Lille jag hoppade från en kommunfullmäktigeplats, dvs en befattning strax under vicekorpralens… men också en plats i lokal socialnämnd, där pengarna och således makten finns. Riksdagsstuket kunde jag aldrig ens drömma om.

    Vad avser ungdom vidhåller jag min uppfattning. Ungdom är en överskattad egenskap.

    Och om Erik inte räknat ut vilket parti, än, får väl struten sitta på…

  5. Hade Majorn och jag tjänstgjort vid Napoleons garde hade han varit ”Grognard” och jag hade varit ”Tirailleur”…. Så stor är väl åldersskillnaden ungefär? Vi skulle gått bra ihop Major, för du har i stort sett samma politiska sympatier som jag.