En film om Nordens största slag – Tali-Ihantala

led.jpgÅret var 1944 och Finland var en ung nation härjat av krig. Filmen ”Tali-Ihantala – Slaget om Finland” handlar om en av de mest dramatiska ödesstunderna i landets historia. Då denna unga nations framtid ännu en gång avgjordes till priset av många liv.Detta slag som är det största i Nordens historia ägde rum i slutskedet av fortsättningskriget. Den sovjetiska armén hade under andra världskriget genomgått stora förändringar. Bland annat hade dess pansarstyrkor moderniserats och stridsvagnar fanns i mängder för att sättas in mot främst tyskarna. I slaget vid Tali-Ihantala sattes cirka 600 strindsvagnar in. 300 förstördes av finländarna. På finsk sida deltog även tyska flygare vilka spelade en nyckelroll för utgången. Slaget var som mest intensivt då den finländska fronten i Tali bröt samman och de utmattade finländska soldaterna retirerade då till Ihantala. Där bet de sig fast och stoppade den sovjetiska framryckningen. Det finska artilleriet koncentrerade elden på de sovjetiska styrkorna och orsakade så enorma skador att storanfallet avbröts på Stalins order. Istället fortsatte storoffensiven mot Tyskland vilken slutgiltigt besegrades. Den 4 september slöts vapenvila mellan Finland och Sovjet. Vinsterna i de många avvärjningsslagen som Tali-Ihantala, gjorde att de sovjetiska fredsvillkoren blev lättare för Finland än om de hade förlorat. Men fortfarande var de hårda och historien slutar inte med detta framgångsrika slag.

finsksoldat.jpgUnder 1900-talets första hälft tvingades Finland utkämpa fyra krig i tät följd. Det tragiska inbördeskriget 1917-1918 som vi inte skall orda om här, då landsmän dödade varandra i tusental, kort efter att landet slutligen vann sin självständighet efter hundratals år av utländskt herravälde. Det 105 dagar långa Vinterkriget (Talvisota) 1939-1940 då Sovjetunionen gick till angrepp vilket krävde 23000 finska soldaters liv och 40000 sårade. Även om de dåligt tränade och utrustade sovjetiska soldaterna led stora förluster (mellan 140,000-240,000 stupade och 350,000 sårade) förlorade Finland. Fortsättningskriget varade betydligt längre mellan åren 1941-1944 och krävde närmare 60,000 finska soldaters liv och 150,000 sårade. Det fjärde och sista kriget var Lapplandskriget då Finland drev ut de tyska trupperna.

En del skribenter har kritiserat filmen för att den innehåller för mycket ”pangande” och stridsvagnar samt att dess försök till realism har tagit udden av dramaturgin. Att skriva så om denna film är oförståndigt. Innan filmen hade Sverigepremiär, fick jag dagboksanteckningar från just detta krig hemskickade till mig. Dessa är skrivna av en finsk krigsveteran som var ung då. Han lever fortfarande. Det var precis så som filmen återger, fast mycket värre. Det finns vissa aspekter som filmen naturligtvis inte riktigt beskriver. Svälten, undernäringen, utmattningen m.m. bland soldaterna. Sovjet hade många stridsvagnar som de gjorde bruk av. Jag förstår inte varför skribenterna har fäst sig vid att det är för mycket skottlossning i filmen. Det var så under kriget och som sagt….mycket värre. Skribenternas ord visar bara att de inte vet vad krig är eller att de sett för mycket Hollywoodproduktioner. 
  
”Tali-Ihantala – Slaget om Finland” är en film om en sann historia och denna återges korrekt och realistiskt. Kriget glorifieras inte. Det har satt djupa spår i den finska folksjälen och kommer inte att försvinna under kommande generationer. De veteraner och de ur civilbefolkningen som var med och lever än idag, bär med sig tunga minnen. När skotten hade tystnat i skogarna, kunde den långa vägen tillbaka ta vid. En lång återuppbyggnad av en ung, fattig och krigshärjad nation tog vid…..

3 responses to “En film om Nordens största slag – Tali-Ihantala

  1. Jag önskar att jag kunde se filmen nu men jag tror att oddsen att den går upp i djupaste amerikanska södern är helfel…. det blir nog en dvd när den kommer ut.

    Att jag dessutom undrar om ”folk”, dvs svenskar, verkligen vet något om Finlands historia och krigen därborta?! När mindre än 50% kan säga vilket(a) parti(er) som sitter i regeringen nu och 2006 ger det mig snarare tron att många vet noll och intet om ”hur mycket pangande det nu är i krig”…

  2. Jag har nog svårt att säga ven som sitter i finska regeringen (jag gissar på en kombination av Centern, Samlingspartiet o Svenska Folkpartiet), men däremot vet jag att min morbror ”Rulle” slogs i Finland som frivillig både under Vinterkriget och Fortsättningskriget (i det senare under Hård af Segerstad nere på Karelska näset). Jag bor ute på landet, men så snart som filmen dyker upp i Ystad eller Simrishamn tänker jag skynda mig att se den…

    /Erik

  3. Har sett filmen på bio. Ser den som en mycket viktig historisk händelse inte bara För Finland utanför hele Norden Och inte Minst Sverige.

    Söker efter filmen på nätet och är inresserad av att köpa den. om någon har ett tipps om vart jag kan köpa den för ett hyggligt pris. Så hör gärna av dig.