Putin skyller på NATO

putin.jpgDet är som det alltid har varit. Den ene skyller på den andre och den andre skyller på den ene. Relationerna mellan Ryssland och NATO är inte de bästa och meningarna om hur lyckade samarbetena har varit går isär. Nato tvistar inte bara med Moskva utan även inbördes vilket inte gör saken bättre. Är länderna verkligen villiga att ställa upp för varandra som en enad grupp av musketörer?

Under NATO-mötet i Vilnius varande President Vladimir Putin för en kapprustning orsakad av NATO. Han uttryckte missnöje över att organisationen vill inkludera Polen och Tjeckien i ett missilförsvarssystem. Andra länder lägger ner mer pengar och resurser på vapen än Ryssland. ”Men jag lovar att Ryssland alltid kommer att svara på utmaningen och utveckla modernare vapen” sade Putin. Det är inte vårt fel, det var inte vi som började. Vi drog oss tillbaka från Vietnam och Kuba, och vad fick vi i gengäld? Nya amerikanska baser i Rumänien och Bulgarien och ett robotförsvarsbygge i Polen”.
Mötet avslutades med oenighet om insatserna i Afghanistan och den robotsköld som USA vill bygga upp i Europa. Nu har medlemsländerna i NATO sagt till den ryske vice-försvarsministern att be sin president att ”tona ner retoriken”. Varför vänder de sig inte till Serdjukov?

7 responses to “Putin skyller på NATO

  1. Om nu herr Putin ser de amerikanska anti-robotvapeninstallationerna i Tjeckien som ett hot mot rysk säkerhetspolitisk handlingsfrihet, hur ska vi andra europeiska länder tolka det?

    Varför har ingen klokare kommentator än jag ställt DEN frågan?

  2. Och hur ska jag tolka denna ögonbedövande tystnad?

  3. Jag brukar tolka det så här, Major ”att tiga är att samtycka”.

  4. Thanks for stroking my ego…

  5. “Men jag lovar att Ryssland alltid kommer att svara på utmaningen och utveckla modernare vapen”

    Varifrån kommer det här citatet? Den finns inte i den DN-artikel du hänvisar till.

  6. Märkligt att det citatet försvunnit. I alla fall var det så jag läste det. Jag hittar inte på. Men sen kan det ju ha varit att hans ord felöversatts.
    Jämför med vad BBC skrev http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7234817.stm

    Så här låter Putins ord enligt dem ”Russia has, and always will have, responses to these new challenges”

  7. som svar till Majoren jag tror att de flesta människor i de europeiska länderna tolkar det som att Amerikanerna är onödigt aggresiva. Det är ju standard här i världen när nått går fel är det föratt amerikanerna inte ingrep när det går fel ändå är det föratt de var för aggresiva.

    Jag tycker det känns lite onödigt att vi har bantat bort, inte bara försvaret men vi har även bantat bort i stort sett all våran beredskap.

    Även om man är posetiv och kriget kommer om 20år, så måste man ju fråga hur lång tid kommer det att ta att återfå våran beredskap?