En riktig AK4:a dag

skjuta1.jpgDen här dagen har jag varit tillsammans med min AK4:a nästan hela tiden. En dag full av skjuta, vapenvård och besiktning. Även den bataljon som jag tillhör kommer att få känna av besparingarna. Vår övningsbudget halveras och detta kommer att bli det magraste år vi sett. Så idag njöt vi alla i fulla drag på skjutbanan. Vädret var perfekt, inget regn eller blåst. Hade tagit med mig lite varmt kaffe, men behövde inte hälla ner en droppe i kistan. Blev som av en slags magisk effekt, varm i kläderna när jag fick bössan i hand. Alla var på gott humör och vi var på ännu godare humör när vi skjutit klart…..inte minst skjutledaren. Resultatet var mycket bra! Men jag måste allt öva mer på knästående och stående.

Men vid besiktningen togs vapnet ifrån mig. Patronlåset gick ju helt i bitar under förra skjutningen och varje gång jag tagit ur magasinet har det blivit ”slita och dra”. Så….jag fick en helt ny AK4:a i mina händer och ett nytt lås. Frågan är nu vad jag skall döpa mitt nya skötebarn till. Min kamrat José har givit namnet ”Pia” åt sin. Vid ett tillfälle under skjutningen när det inte gick så bra, använde han ett lite gröve ord som börjar på ”F”. ”Nejmen José! Hur kan du säga så, tänk på Pia!”. Fram tills nästa elddop skall jag ha tänkt ut ett nytt namn åt min.  

15 responses to “En riktig AK4:a dag

  1. När man börjar ge sig på att banta hemvärnet då är det det slutliga beviset på att det finns en dold ljusskygg agenda hos de försvarsfientliga riksdagspartierna – samtliga.

  2. Jag kan inte släppa ”Paggans” ord. Hemvärnet är de sista. Vi är de sista, de enda försvararna….enligt honom alltså. Alla andra är ute i världen.

  3. Vad sägs om GUNnar?

  4. Hmm, har ni inte fått ut västen än?

  5. Fick samma fråga i söndags. Hade en väst, men fick lämna ifrån mig den åt en kille i insatspluton. Tog över hans sele istället. Skulle vilja ha västen istället. En del har inte fått ut de fina stridshandskar som jag har. Så visst…det är en hel del frågor att besvara vad gäller utrustning. Det är ingen ordning alls verkar det som….

  6. Iofs inget som man blir förvånad över. De nyinryckta fick ju inte ens ut fältmössor eller dricksflaskor till alla. Var svårt att hålla sig för skratt när man ser en stackars pluton vandra runt i pälsmössan.

  7. Hellre att det bantas i hemvärnet än i de reguljära styrkorna. Pengarna behövs på annat håll.

  8. Här fick nyinryckta inte ut marschkängor, utan får gå i vinterkängorna – dvs ett val mellan fotsvamp eller skavsår. Kul. Allt för att någon sagt ”NBG har prio på – allt!”
    Samtidigt har strategiska reserven, ett förband med samma beredskap som NBG, samma omfång på vart man kan skickas ut, men i beredskap ända till årsskiftet, gissa vad? Juste det: ”Prio – noll…”
    C Förbandsprod och AI, unisont: …”tänkte inte på de’…”
    Betänk oxå, när dumstruten ska delas ut: R 10 för NBG är ett svenskt påfund, inte ett krav från EU…

  9. Jag har i alla fall ordentliga marschkängor. Men i m in bataljon finns det de som kör egna varianter som funkar för dem. Kan inte de nyinryckta köpa in eget materiel. Med tanke på den ekonomiska situationen är det inte säkert att de kan få kompensation. Men jag ser det så att, hellre köpa eget och bra materiel än blödande fötter härjade ända in i benmärgen av svamp.

    Men det är som vi sagt tidigare ”gerillan är gerillan”.

  10. …what doesn’t kill ye makes ye stronger, eh..?

  11. Hrmpf… Inprovice, adapt, overcome…

    Kloka ord från Clintan..
    Vi är väl inga bran eller.. Angående utrustning så finns det utrustning för alla som behöver det.. Vill man ha lite exklusivare saker så som väst får man nog ”fixa”det på nått sätt.. Vilket jag gjorde.. Vill man ha nått extra överhuvudtaget så får man fan lov att fixa det själv.. Sen hur man fixar det är ens egna problem…

    ”F” ordet var inte avsedd åt min karbin utan åt mitt skytte.. Hade allt en bra träffbild tills jag missade med den sista då jag svor.. O för övrigt så är min karbin lite kinky så hon gillar att höra grova ord.. Då funkar hon bäst.. Eller så är det jag som gillar det.. Svårt att avgöra..

    Nåväl, ha det gått Marie.. Hör av dig..

    //José

  12. ”Improvice” menade jag..

  13. Tjena José!

    Visst kan man fixa sina egna grejer, det är helt rätt för att kunna utföra ett bra jobb. Såvida man inte har befäl som säger nej.

    Jag vet inte vem av oss som hade den mest ”kinky” automatkarbinen, José. Min har jävlats med mig sen jag fick den. Jag har ju berättat för dig varför jag gav den det udda namnet jag gav.

    Vi hörs!

  14. Din var ju bara elak mot dig… men nu har du en ny att leka med.. Lära känna osv osv.. Det roliga med min AK är att den är lilla syrran till den jag hade i lumpen och båda funkar lika bra.. Det skilljer endast sista siffran på de.. Häftigt va..

    //José