Låta försvarsindustrin sponsra internationella insatser?

I årets andra nummer av tidningen Medborgaren finns en helsides intervju med försvarsminister Sten Tolgfors. Han är stolt över ”vår förmåga att exportera fred och säkerhet”. Efterfrågan på svensk trupp i internationella insatser är stor och kommer att öka. Han siar även om att det nordiska samarbetet kommer att bli allt viktigare. Den svenska försvars- och säkerhetspolitiken kommer att behöva en kraftig förnylese. Med andra ord kommer vi att få se mycket hända och ske inom en snar framtid.

”De internationella insatserna hänger nära samman med uppgiften att skydda Sverige” säger Tolgfors. Inom Aliansen är man oense om Natomedlemskap. Men under våren kommer partierna att ta ställning till ett svenskt deltagande i organisationens snabbinsatsstyrka NRF. Försvarsministern vill även lyfta fram de män och kvinnor som frivilligt åker på dessa riskfyllda missioner. Därför kommer på hans inititiativ all de som deltagit i internationell tjänst årligen att bjudas av Försvarsdepartementet för personlig avtackning.

Men ingenting är gratis här i världen. Vem skall betala alla de dyra internationella insatserna? Varifrån skall pengarna komma? Skattebetalarna som kanske inte har tid eller intresse för svensk försvars- och säkerhetspolitik?

Läste en insändare i tidningen Punkt.se igår torsdag där upphovsmannen berättar att Carl B Hamilton (fp) föreslagit att utlandsstyrkan ska finansieras med biståndspengar. ”Bra, men vore det inte ännu bättre att hela den delen av försvaret finansieras med pengar och material från försvars- eller krigsindustrin? Då vinner man två fördelar: att soldaterna får arbetsmarknadsmässiga löner och försäkringar, samt att vapenindustrin får visa upp sina produkter ”in action” vilket ju befrämjar vår export” skriver insändaren coh tycker samtidigt att styrelsen i Sida oftare borde bytas ut.

Men Försvarsmakten och FMV marknadsför redan försvarsindustrins produkter. Nihil nove sub sole. Det är en självklarhet. Om detta går att läsa i Sydsvenskans artikelserie ”Det svenska vapenhyckleriet”. Till exempel marknadsför flottan nya stridsfartyg under sina färder runt om i världen. Är detta fel? Nej, det är väl inget fel i att de som faktiskt använder produkterna talar för dem. Det är helt naturligt och höjer bara medvetandet om att det är en bra tingest man köper. Det är ungefär som med modebloggarna som visar upp kläder, accessoarer, egna mannekängfoton och annat. De får också generöst med klirr i kassan och gratisprodukter för att göra det….

Kommentarer inaktiverade.