Tyska Flottan på väg mot nya horisonter

marine unterwegsLåt oss börja inlägget med att ta några steg tillbaka i historien. Idag seglar Deutche Marine över vågorna, det gjorde den också på 1800-talet. Så varför inte passa på att berätta lite historia….

Kejsar Wilhelm II (regent 1888 – 1918) var mycket intresserad av sjökrigsväsen. Han verkligen älskade sin flotta, poserade gärna marinuniform och gav svartsjuka blickar åt Royal Navy. Tyskland var då ett ungt och nyligen enat imperium som likt alla de andra tävlade om att vara främst.
Kejsaren studerade flitigt den marina ideologen Alfred Thayer Mahans verk från pärm till pärm och drog slutsatsen att om även Tyskland måste konstruera en stor flotta likt britterna. Han letade med lykta i handen efter ”mannen som kunde göra det” åt honom och fann Amiral Tirpitz. Denne hade inte läst Mahans skrifter och var inte heller intresserad. Tirpitz var smickrad av det helhjärtade stöd han fick av Kejsaren, men fick naturligtvis arbeta som en bäver med att bygga slagskepp.

Den bittra och pengaslukande sjökapprustning som tog vid mellan Royal Navy och Kajserliche Marine är en annan historia. Men i princip sjönk den till botten i det för båda sidorna fiaskoliknande Slaget vid Jutland 1917.

Den nutida historia som det här inlägget egentligen vill berätta är en helt annan. Dagens tyska flotta ser återigen en period av förändring. Den skall bli mer expeditionär än den varit innan. Fler fartyg och nya förmågor skall tillföras. Deutche Marine har inga hangarfartyg i stil med Frankrike och Storbritannien.

Under det senare 1990-talet såg armén och flygvapnet aktion för första gången sedan 1955. Men flottan har stått lite i skymmundan fram tills 9/11 vilket blev en vändpunkt. Under det här året kommer slagskeppen att tillbringa länge perioder i främmande vatten rapporterar Jane’s Defence Weekly. Enligt marinstabschefen, Vice Amiral Wolfgang Nolting skall flottan få en mer expeditionär karaktär från att tidigare ha varit en defensiv eskortstyrka.

Kommentarer inaktiverade.