Världens oroligaste hörn

Jane’s Defence Weekly har nyligen publicerat en lista över världens tio mest instabila hörn. Det som kanske kan göra läsaren förbryllad är att inte Irak står med på den. Irak kommer först på 22:a plats. Annars finns flera afrikanska stater på tio-i-topp listan bl.a. Tchad och Zimbabwe. Här är listan som kommer att uppdateras varje månad:

1. Gaza and West Bank
2. Somalia
3. Sudan
4. Afghanistan
5. Cote d’Ivoire
6. Haiti
7. Zimbabwe
8. Chad
9. Democratic Republic of Congo
10. Central African Republic

De faktorer som Jane’s har vägt samman vid sammanställningen är bl.a. politiska, sociala, ekonomiska, externa, militära och säkerhetsmässiga. Så här motiverar de rankningen av Irak med egna ord:

”Iraq is not among the ten most unstable countries. It ranks 22nd from the least stable entity. Although it suffers from high levels of daily, non-state organised violence, the country’s rating is bolstered by other elements that contribute to stability. Its government is relatively secure and maintains control over areas of its territory, its economy is more or less resilient and the population remains relatively healthy. Stability in Afghanistan was shown to be far more elusive, according to the ratings. It currently ranks as the fourth most unstable entity in the world”.

One response to “Världens oroligaste hörn

  1. Hej! Det förvånar mig att Haiti skulle vara oroligare än Irak,eftersom jag bott i Dominikanska Republiken i ca 20 år så känner jag till Haitis problematik. Jag har aldrig hört talas om t,e,x, bilbomber där men där imot i Irak.Haiti för mig är nog en lugnare plats än Irak. Tack Claes Mård.