Pengar förstör nästan allt, bristen på pengar förstör resten

Mycket har hänt på en vecka. Igår var det valborg och  nu har maj månad börjat. Då är det bara femton dagar kvar tills Försvarsmakten skall ha kompletterat sitt budgetunderlag inför nästa år. Efter en liten stund av lugn rivstartade försvarsdebatten än en gång. Flera förband skall läggas ner men vilka det blir är inte klart. Men det gäller att hålla isär nedläggning och ihopslagning. För enligt vad jag fått förklarat för mig är det vad som kommer att hända med F21 i Luleå. Flottiljen kommer att slås ihop med de övriga och på så sätt frigörs övningspengar som kan användas till det som bli kvar efter avvecklingen.

Den största orsaken till detta är inte bara materielförsörjningen eller oslipad logistik som Ragnar Hellstadius skrev i SvD den 23 april. Att en organisation som Försvarsmakten har en enorm och tung logistik är helt logiskt. Alla uniformer som skall delas ut till värnpliktiga, vapen, tonvis med ammunition, tusentals liter bensin och olja till stridsfordon och alla JAS-flygplan etc. Listan över det som behövs för att hålla allt fungerande blir oändligt lång. Logistiken är en organisations blodflöde. Men inflationen har även den tagit ut sin rätt på Försvarsmakten. Man får inte längre lika mycket för en miljon kronor som förr. Knappt hade budgetmålet blivit nått förrän man nu inser att det måste skäras ner ytterligare. ÖB Håkan Syrén är inte den förste i raden av ledare för rikets försvar som fått tampas med svarta hål i ekonomin.

Hur blir det då med Norge och JAS-affären? Det är en svår sak att avgöra och ingen jag har pratat med har ens vågat gissa. Norska folket vill gärna se ett köp av Gripen medan militärerna helst vill ha det amerikanska planet F-35. Anledningen till att attityderna är olika är att Gripen är bättre marknadförd hos det norska folket. Vem känner inte till den legendariska JAS-39 Gripen?

Men helt klart är att det är mycket mer än pengar och affärer det är fråga om. Det är även fråga om val mellan tekniska utvecklingar, strategi, politik och framtida relationer. Norge är med i NATO och står det transatlantiska samarbetet nära. Men i tider av nordiska försvarsallianser börjar det höras röster om det inte är dags att titta åt det andra hållet istället. Vilket beslut Norge fattar i den här affären kommer även att fungera som en slags markering. ÖB Håkan Syrén vill helst se att vårt kära grannland köper Gripen. Han och den norske ÖB:n Sverre Diesen har redan samtalat mycket om hur våra försvarsmakter skulle kunna samverka bättre.

Hur nära står vi varandra egentligen? Finland tackade nej till JAS. Danmark överväger att köpa. Även om Norge väljer NATO och amerikansk teknik finns Indien där. Visst vore det glädjande om våra grannar köpte Gripen. En förlorad affär är en förlorad affär. Men Indiens köp är betydligt större. Hela 126 flygplan jämfört mot de 48 som eventuellt norrmännen skall köpa. Andra länder som Rumänien och Schweiz står också på tur.

 

Aforism
Man måste ta pengarna där de finns – hos de fattiga. De har visserligen ont om pengar, men de är många.”                                                           
                         Ettore Petrolini

9 responses to “Pengar förstör nästan allt, bristen på pengar förstör resten

  1. Förvisso är en mille idag inte samma sak som en mille 1990, men då fanns det ett 17-tal brigader, idag har sverige, om man skrapar ihop de olika enheterna, cirka 2 brigader.

    Vad gäller JAS skulle jag, om jag vore norges ÖB, välja JAS E/F framför alla andra alternativ. Kompetent flygplan som äntligen fått den räckvidd som behövs i dagens strategiska läge. Däremot skulle jag under inga som helst omständigheter kalla JAS för ”legendarisk”.

  2. Själv skulle jag helt klart välja JSF. Väljer man inte amerikanskt skär man av den stora livlina som ett köp av amerikansk hårdvara innebär och då menar jag inte försvarsgarantier. Vad jag avser är istället taktikutveckling, skolning, materielutprovning osv. Visst är NG är ett mycket kompetent flygplan som jag definitivt, tycker vi ska uppgradera till, men det är helt enkelt två olika frågor.

    Dock tror jag analysen till varför Gripen röner så mycket röster i Norge vara sann.

  3. Mja, Som NATO-medlem får Norge i princip allt det du nämner automatiskt ändå, så det ser jag inte som någon relevant aspekt i det hela egentligen.

    Och jag förstår inte varför Sverige ska uppgradera till E/F-standarden heller, kraven på ett stridsflygplan här hemma är annorlunda än Norges.

  4. Nej, det får man inte. Taktisk tillämpning av stridsflygplan är flygplanspecifikt. Det är en sak hur man uppträder i större förband, men en helt annan sak hur man tillämpar det egna flygplanet i strid och bäst nyttjar dess förmågor och funktioner. Likaså är inflygning på flygplanet. Jag tror inte NATO köper JAS för att flyga in norrmän? Prova ut materiel? Ja, den måste ju certas på flygplantypen så det är samma sak där. Det är en viss skillnad i support på USAF och FMV:prov/TUJAS.

    Varför ska vi uppgradera? JAS 39 E/F ligger 10 år bort. Det förefaller rätt naturligt att C/D är något till åren komna då. Vidare avhjälper E/F Gripens två största svagheter som vi dras med nu – lastförmåga och räckvidd. Vitala egenskaper om man har för avsikt att kunna uträtta något med sitt stridsflygplan.

  5. Vad? Vänta nu här, menar du att NATO kommer ignorera JAS i sina taktiska koncept? Seriöst?
    Inflygning kommer med all sannolikhet ske på svenska Foxtrot-maskiner och blott ett fåtal kommer införskaffas av Norrmännen själva.
    Certningen är väl ändå ett relativt enkelt krux att lösa, eller menar du att AMRAAM och Skyflash ramlar från vingarna på JAS?

    E/F är väl ingen MLU! Så ålder har inte mycket med saken att göra. Men du vill hänga på räckvidd och lastförmåga, m a o tänker du på strikemissions. Mot vad? Talibaner? Königsberg? Abchasien?

  6. Den taktik du pratar om det taktiska nyttjandet jag pratar om är två olika saker. Du pratar taktik för förband. Jag pratar hur man taktiskt nyttjar det enskilda flygplanet. Det är flygplanspecifikt. Ska man då sitta och hitta på taktik för ett flygplan som landet ej ens nyttjar. Knappast trovärdigt.

    I övrigt verkar det meningslöst att föra en sån här diskussion eftersom du generaliserar på ett sätt som gör det här löjligt. Uppenbarligen har du ingen aning om ämnet. Certning innebär en hel del prover och dokumenatation som tar mycket resurser, pengar och tid. Visst kan du extrautrusta ditt flygplan med i princip vad som helst, men det ska godkännas och fungera till 100%. Bara för att du har en lufttankningsbom betyder inte det att du kan lufttanka mot alla flygplan som kan hälla över soppa.

    I dagsläget är E/F MLU. Räckvidd och lastförmåga behöver inte betyda attack. Det kan lika gärna vara air policing, NTISR eller eskort.

    Mot vad? Vad ska vi ha ett försvar till?

  7. Ja, men dåså. Då får alla knipa käft och enbart kommentera de ämnen där man besitter en doktorsavhandling, länge leve Jantelagen!

    Nej, så funkar det såklart inte. Det är korrekt att jag inte har en aning om detta, men det diskvalificerar mig inte från att komma med kommentarer, kritik och frågor.

    Ta utbildningen t ex: Du säger att inflygningen kommer kosta mången onödigen peng, jag säger att regering, industri och även FM är så kåta att sälja JAS att man gladeligen kommer utbilda alla norska piloter för en spottstyver. Sak samma med certningen: du säger att det är dyrt och krångligt medans jag nog tror att samma regel gäller här: Sverige kommer certa rosa ballonger på skjärtfenan om norrmännen vill det, utan kostnad!

    Vad det gäller det flygplansspecifika, där har du förmodligen en poäng i det du säger. Även om jag har mina dubier även här.

    Mot vad? Ja, vad sägs om att besvara min ursprungliga fråga istället för att gömma dig bakom en retorisk fråga.

  8. Vad är frågan? Varför Sverige ska ha E/F? Varför ska vi inte ha det?

    Jag anser det vara fullt naturligt att uppgradera 39 C/D till E/F. Det är som sagt inte imorgon uppgraderingen sker utan på tio års sikt. Beslut om 39 C/D togs 1997. 2007 var den första riktiga divisonen operativ.

    E/F löser flera av de stora brister som C/D har idag och som inte löses på sikt. Jag har redan nämnt de största och allvarligaste. Jag har också redan förklarat att det inte behöver betyda ”strike missions” som du kallar det. Eftersom du inte verkar vara nöjd med svaret undrar jag vad du vill ha ett flygvapen till?

  9. Visst kommer regeringen och FMV att lika skamlöst som tidigare att bjuda ut sig när det gäller att tillfredsställa utländska kunder, men jag tror ändå att norrmännen inte kommer att bli nöjda.

    Sen när det gäller certning är jag rädd att du lever i en rosa ballongvärld. Visst är det pengar som styr, men även om du är miljonär och kan bada i pengar hemma kan du inte köpa vatten i öknen om där inget finns att få tag i.