NBG-soldat skriver i DN

Läste följande insändare från en soldat i Nordic Battle Group i DN. För er som inte haft möjlighet att läsa den i sin helhet kan ni göra det här nedan:

 

Svenska soldater står redo att hjälpa till

Jag vet att världen såg bort när nästan en miljon människor under två månader dödades med machete i Rwanda och jag vet att oavsett vilket spel som låg bakom så hade vi behövts där för att rädda liv.
Samma lidande pågår i världen medan vi sitter här. Varje månad får Rädda Barnen pengar från mig och jag mår lite bättre, men ändå sitter jag här. Snälla, missförstå mig inte, jag ber er inte att sluta donera pengar. Jag säger inte att din familj är oviktig eller att viljan att bygga ett vackert Sverige inte är nobel. Men ibland krävs det att man väljer att se bortom det sagolika undantaget Sverige och bereder sig på att det kommer att kosta.

Nu står över två tusen svenska soldater, flick- och pojkvänner, systrar och söner i beredskap och har gjort just det valet att under en riskfylld tid belåna sitt liv för att kanske rädda ett annat, i en annan del av världen. Och nu när vi skär i vår egen försvarsmakt, torteras och dödas människor som vi, i ett Darfur där ingen vågar gå in. Just nu hotas halva Somalias befolkning av svält på grund av en konflikt som våldtagit landet i årtionden.

Det enda sättet att hindra svälten är genom politiskt och ekonomiskt stöd, jag vet det, men jag vet också att det enda sättet att få hjälp att nå fram är att män och kvinnor med vapen i hand patrullerar öknen och med sina liv ser till att människorna i konflikten överlever dagen. Kvinnor och män som sår det första fröet av säkerhet i ett land där osäkerhet är den enda konstanten. Jag är int enaiv, jag vet att det kommer att kosta, men någonstans går en gräns där människorna som dör är det enda jag kan se.

Jag är beredd att riskera mitt liv och mina kamraters liv för att göra något. Är du beredd att betala min lön och ta hand om mig när jag kommer hem?

Ludvig Björklund
Soldat i Nordic Battle Group

Kommentarer inaktiverade.