De svenska militärdokumentärerna

Såg igår kväll dokumentären Svenska soldatfabriken om Nordic Battle Group. Är det bara jag som reagerar på den bisarra titeln? Framför mig uppenbaras ett löpande band med cyborgliknande varelser som kläs i M90 och får automatkarbiner tryckta i nävarna. Fabriker tillverkar saker men soldater utbildas.

Själva dokumentären var välgjord men saknade koppling till titeln. Svenska soldatfabriken är bara en av många dokumentärer och reportagen om NBG och Försvarsmakten som visats i TV. De har varit så många att man inte hunnit följa eller se dem alla. Tyvärr. Under åtminstone ett års tid har jag fått intrycket att dessa program ökat i antal. Det är inte förvånande i sig för det har ju hänt mycket. Ta bara de som varit relaterade till Kongo och Operation Artemis. Sedan har vi också serien om Utlandsstyrkan som gick för inte så länge sedan. Till detta kommer all reklam på bio och TV relaterat till Försvarsmakten. Nu senast den till aspirantutbildningen med temat ”Har du det som krävs?”.

Men över till någonting helt annat…..kanske är det bara en tidsfråga innan Sverige också gjort sin första krigsrelaterade film. Se bara på Alexander Skarsgård som varit i USA och deltagit i filmatiseringen av boken ”Generation Kill”.

9 responses to “De svenska militärdokumentärerna

  1. hela dokumentären gjorde ont att kolla på. Det var ju inte bara kopplingen mellan titeln och vad den faktiskt handla om som var svår. Utan överhuvudtaget, vad den faktiskt ville ha sagt!?

  2. Precis, det sved i sinnet att kolla på den. Kanske titeln ”Ögonblick från NBG” eller nått hade passat bättre. För vi får ju se scener från olika regementen där utbildningen äger rum, Northwood, en son som pratar med sin mor, politiker som talar i Riksdagen m.m.

    Är detta en soldatfabrik?

  3. Nej! De bollar mellan massa söta ansikten på tjejer och killar med utländskt utseende, ingen presentation om vad det är för soldat.

    och efter en del soldaters uttalanden i kameran kan man ju undra hur fan de valdes ut.

  4. NBG-plutonchef

    Jag blev först upprörd och sedan ledsen när jag såg dokumentären. Varför? Här har jag lagt ned 150% av mitt liv i 1,5 år på något som jag verkligen tror på för att sedan se hur dokumentären förlöjligar allting. Jag kunde inte läsa något konkret budskap, allt var bara förlöjligande. Riktigt tråkigt.

  5. Fast det skulle ju vara kanal 4 som lägger in en Anti-krig-soldater-dokumentär i dessa tider.

  6. Blev grymt besviken på dokumentären som tidigare sagts endast förlöjligade dessa män och kvinnors insats under 1,5 år. Man verkar också valt ut de människor som mest skulle provocera den vedertagna bilden av soldater med livserfarenhet och en mer genomtänkt anledning till deras engegemang i utlandstyrkan/insatsförband.

    Vågar väl bestämt säga att programmet Utlandsstyrkan har givit den mest objektiva bilden av vad försvarsmakten sysslar med idag utomlands.

    mina 5 ören…

  7. Jag tyckte den gav en god bild om hur NBG sköttes. Det såg ganska bra ut, på ytan, det rörde sig lite, och sen blev det ett snöpligt slut.

  8. Jag tycker den mesta kritiken är obefogat. I försvarsmakten finns det och kommer det alltid finas personal som tycker olika, men att säga att detta strider mot värdegrunden osv är fel. Vi tränas för krig och vad innebär det? Jo att i värsta fall döda någon annan människa. Vissta var vissa bilder i dokumentären lite väl snevridna men en viss”hårdhet” måste få finnas för att soldater i en skarp situation ska kunna agera som väntat. Vi är inga poliser utan soldater som ska kunna göra saker som i det civila samhället hade kunnat fattats som fel. Jag låg i samma pluton i NBG som löjtnanten å flera av killarna och jag vet att dom skulle klara en skarp situation bättre än några andra.

  9. Till NBG-soldat:

    Vi är alla på din sida….

    /Erik