Det blev inga handgranater…..

Så var det dags igen. På med uniformen som väntat på mig hela sommaren och iväg till höstens första skjutning. Vädret på morgonen kunde inte ha varit mer strålande trots lite tveksamma prognoser på sina håll. Medan jag väntade på att de andra skulle anlända till regementet njöt jag av solen. Den sista innan mörkrets tid anländer?

Jag såg fram mot att få kasta handgranater under dagen förutom att skjuta AK-4. Men så blev det inte. De kastades och sprängdes upp av veteranerna som övade igår. Men det var i och för sig rätt. För några av oss som fanns på plats idag har aldrig hållit i en skarp granat. Vi behöver mer tid än en söndag på oss. Nästa storövning kanske vi får lära oss hur man gör.

Och inte heller blev det något elddop för min nya automatkarbin. Den förra fick jag lämna in av vissa orsaker. Rödpunktsiktet blev kvar hemma. Japp….så kan det gå! Allt annat kom minsann med men inte det. Istället fick jag låna någon annans automatkarbin. Hela dagen blev jättefin med någon enstaka regndroppe. Upptäckte att lingonen mognat i skogen, kanske får man åka ut och plocka någon dag.

Skjutningen i sig gick hyfsat bra. Men vissa moment får övas in vid andra tillfällen.

Kommentarer inaktiverade.