Byta plats med varandra?

Ingen varkar längre ha förtroende för skolminister Jan Björklund. Han lindar inte precis in orden i bomull när han kritikbombar undervisningssystemet. ”Flumskola” har förekommit i debatten. Dessutom har en del av de påståenden han fällt inte visat sig stämma överens med verkligehten. Nu finns en oro över att Björklund skadeskjutit svenska skolan snarare än gynnat den.

Är Björklund en malplacerad man? ”Han är inte pedagog utan militär. Det kanske funkar med order inom det militära men en skolklass kommer aldrig att bli en grupp militärer. Det är inte skolans mål att skapa regler.” säger en blivande gymnasie lärare till Aftonbladet som för övrigt berömmer ministern för att han kan ”slåss för sina frågor”. ”Att han uttrycker sig så oförsiktigt som han gör är väldigt olyckligt. Trovärdigheten blir lidande när han dels talar om vikten av kunskap och sedan själv visar prov på just bristande kunskap” blir en studierektors betyg på Björklund.

Kanske borde försvarsministern och småbarnspappan Sten Tolgfors bli skolminister istället. Han har varit engagerad i mobbningsfrågor och kallat mobbning för en ”dold tragedi”. Dessutom går tiden fort och snart är det väl dags för den lilles första skoldag.

4 responses to “Byta plats med varandra?

  1. Håller med dig,,, men jag tror nog att de flesta lärare i Sverige som blev hjärntvättade under ( flum-skolans-högtid 1970 talet) Egentligen gillar militärer i skolan 2008…

  2. Man måste vara lite källkritisk. Det är de som förstörde skolan på sextio och sjuttiotalet som nu angriper Björklund för att han påpekar att dessa personer har fel. De som nu kritiserar Björklund är de som medvetet förespråkar vad vi andra skulle definiera som en dålig skola, en skola som ingen förälder med något allternativ skulle placera sina barn i och förespråkar att inga allternativ skall tillåtas.

    Jag genomled flumskolan och vet att Björklund har rätt, ja uttrycker sig alldeles för försiktigt. Sällan kom undervisningen fram till någonting jag inte redan kunde. Lektionerna, om de kunde kallas det, bestod i att uttråkad sitta av löst prat sådan som jag sedan år lärt mig själv, eller lärt mig av mina föräldrar eller lärarsvammel om ingenting. Men ve den som visade att han redan kunde någonting!

    Dessa nio år när det är lätt att lära sig förskingrades alltså av dessa Björklundkritiker, liksom de yngre år när jag borde gått i skolan men inte fick eftersom svensken får börjar skolan senare än någon annan.

    Jag har också jämfört läroböcker från före flumskolan med de efter flumskolan. Flumskolan placerade tydligt samma färdighetsnivå vid en högre ålder. Inte sällan är den tidigare kunskapsnivån helt utanför dagens skola. Jag kan också jämföra flumskolan och dess otillräckligt sanerade efterföljare med mina utländska kollegors och deras barns skolgång.

    Den Svenska skolan är på nästan alla punkter katastrofalt underlägsen och eleverna är mycket äldre när de når samma kunskapsnivå. Dessutom ger de ett mycket omognare intryck och lärs indolens, ambitionslöshet och gruppberoende.

    …bortsett från att de är ohövligare.

  3. Jag ansluter mig till arthur.
    Samtidigt kan jag inte låta bli att reflektera över ditt förslag. Om vi skulle (vilket jag som sagt inte gör) ge kritikerna rätt angående Björklund så skulle ditt förslag innebära att vi tar en man, vars ”påståenden han fällt inte visat sig stämma överens med verkligheten”* och låter honom byta plats med en man vars ”påståenden han fällt inte visat sig stämma överens med verkligheten”**.

    Jag vet inte vad det skulle säga om politik, demokrati och ev vänskapskorruption?

    Jag håller på: Låt Björklund sitta kvar och hyr in en outplacmentkonsult till Tolgfors.

    *) Enligt en partsinlaga
    **) Enligt en enkel säkerhetspolitisk bedömning av konsekvenserna av Georgienkrisen.

  4. ”Det är inte skolans mål att skapa regler.” säger en blivande gymnasie lärare till Aftonbladet ”. Man häpnar. Har personen ifråga inte läst läroplanen?
    Om ev utbyte: båda kommer att sitta kvar mandatperioden ut. Live with it.
    Försvaret kommer inte att få mer pengar om FM inte lär sig att handskas med de vi har. Det har vi statsministerns ord på. Kärvt? Live with it!
    HKV får lära sig att leverera det statsmakterna beställer, inte vad man ev. kan komma överens om i bland sköldpaddorna i Direktionen. Annars måste huvuden rulla även där.
    Sen kan man ha åsikter om att inte ÖB disponerar sin egen budget, att materielanslaget går till att köpa vad svensk industri vill sälja (i motsats till vad vi behöver), att lokala politiker och opinioner (Arvidsjaur…) har mer inflytande än säkerhetspolitiska bedömningar, mm.
    Live with that, too. Detta är en demokrati. Detta är demokratins konsekvenser. Någon som önskar ett annat politiskt system? …trodde väl inte det…